Potrivit Strategiei Naţionale pentru Românii de Pretutindeni 2017-2020, aproximativ zece milioane de români sunt în afara graniţelor ţării, incluzându-i atât pe cei care trăiesc în comunităţile din diaspora, cât şi pe cei care trăiesc în comunităţile istorice/tradiţionale din ţările aflate în vecinătatea României.
Pentru că numărul românilor care îşi doresc să lucreze, să studieze ori să înceapă o viaţă nouă în afară este tot mai mare, Guvernul României, prin Ministerul pentru Românii de Pretutindeni, derulează campania naţională „Informare acasă! Siguranţă în lume!”, menită să le atragă atenţia cetăţenilor cu privire la potenţialele riscuri la care se supun în momentul în care iau decizia de a lucra în străinătate fără a avea un contract de muncă legal, fără a cunoaşte limba statului de rezidenţă, fără a şti care le sunt drepturile, libertăţile, dar şi responsabilităţile în calitate de cetăţeni europeni. În cadrul acestei campanii, a fost tipărită o broşură cu informaţii interesante şi utile, pe care vi le prezentăm.
Capcanele locurilor de muncă
Nu acceptaţi cu uşurinţă ofertele de muncă găsite prin intermediul anunţurilor online, convorbirilor telefonice sau recomandărilor cunoscuţilor, nu apelaţi la persoane necunoscute în mod direct şi verificaţi cu atenţie oferta locului de muncă! Verificaţi adresa şi existenţa angajatorului străin pentru care aţi optat, legislaţia ţării gazdă, astfel încât să evitaţi orice fel de acţiune lucrativă care v-ar plasa în ilegalitate! Nu acceptaţi să plecaţi la muncă în străinătate fără un contract de muncă sau forme legale de angajare acceptate în ţara de destinaţie. Citiţi cu atenţie clauzele contractului de muncă sau de mediere, iar în cazul în care există aspecte neclare, solicitaţi sprijinul unui jurist. Dacă vi se propune să plecaţi cu documente false, dacă sunteţi sfătuit să nu declaraţi motivul real al călătoriei la punctul de frontieră, iar aşa-zişii intermediari se oferă să vă împrumute bani pentru a vă plăti biletul de călătorie sau şederea, dacă vi se spune să nu aduceţi bagaje sau vi se propune/cere să predaţi cartea de identitate sau paşaportul pentru că „aşa e în siguranţă”, NU ACCEPTAŢI! Puteţi deveni victima abuzurilor, a traficului de persoane!
Ce trebuie să faceţi înainte de a pleca din ţară
Anunţaţi o persoană de încredere cu cine, unde şi cum plecaţi din ţară! Stabiliţi o parolă/semn de recunoaştere pe care să le folosiţi în comunicarea cu persoanele din ţară, în situaţia în care aveţi probleme şi nu puteţi transmite acest lucru direct! Nu predaţi nimănui actele personale de identitate (cu excepţia oficialităţilor de la vamă/poliţie) şi faceţi mai multe copii ale tuturor actelor necesare pentru călătorie şi pe care păstraţi-le în diferite locuri! Notaţi-vă coordonatele misiunii diplomatice sau ale oficiului consular al României din ţara de destinaţie, informaţi-vă, în prealabil, la misiunea diplomatică a statului de destinaţie, acreditată în România, în legătură cu condiţiile în care puteţi intra pe teritoriul statului respectiv în scop de muncă! Verificaţi dacă vă sunt recunoscute diploma de absolvire a studiilor şi calificarea în muncă sau dacă este necesară echivalarea acestora. După ce aţi ajuns pe teritoriul statului de reşedinţă, vă recomandăm să vă înregistraţi şederea atât la autorităţile locale, cât şi la Misiunea Diplomatică/ Oficiul Consular al României în acel stat!
Pe fondul creşterii fără precedent a dimensiunii comunităţii româneşti din străinătate şi al diversificării problematicii de natură consulară, Ministerul Afacerilor Externe a creat Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCRS), pentru a oferi informații consulare persoanelor aflate în afara granițelor României. CCSCRS funcționează în regim de Call Center, Mail Center și Portal, începând cu data de 5 ianuarie 2015, fiind operaţional 24 ore/7 zile. Mai multe informaţii puteţi găsi accesând pagina web: https://informatiiconsulare.ro/mae/.