Ministrul Transporturilor, Dan Șova, a prezentat la începutul acestei săptămâni planul Guvernului cu privire la construcția de autostrăzi până în 2020. După ce în luna decembrie a anului trecut același ministru susținea că cei 101 kilometri, între Suplacu de Barcău și Gilău, care traversează Sălajul, vor fi construiți în baza unui parteneriat public-privat sau a unei concesiuni, acum declară că sursa de finanțare o reprezintă noua acciză de 7 eurocenți la carburanți, introdusă la 1 aprilie. Toate astea în condițiile în care ministrul Finanțelor recunoștea că, de fapt, banii colectați la buget prin scumpirea prețului la benzină și motorină sunt vitali pentru plata pensiilor.
De asemenea, din prezentarea planului pentru autostrăzi, reiese că unele tronsoane pe care guvernul le vrea finantațe din banii pe acciză pot beneficia de finanțare europeană, iar tronsoanele construite cu ajutorul accizei se ridică la un cost mult mai mare decât se va colecta la bugetul de stat. Guvernul speră să finanțeze din banii pe acciza de combustibil 697 de kilometri de autostradă. Însă, potrivit declarațiilor anterioare, Cabinetul Ponta estima fondurile anuale din acciza de combustibil la circa 0,5 miliarde de euro. În cinci ani, banii din acciză ar însemna aproape 2,5 miliarde de euro. Luând în calcul faptul că un kilometru de autostradă costă în medie șase milioane de euro, pentru finalizarea celor aproape 700 de kilometri ar fi nevoie de peste patru miliarde de euro.
O noutate pe harta autostrăzilor din România o reprezintă tronsonul Satu Mare – Dej – Bistrița – Târgu Mureș, care ar uma să treacă și prin nord-estul județului Sălaj. Această autostradă ar urma să fie finanțată cu ajutorul fondurilor europene.
Gheorghe Pop: ”Sunt șanse de 90 la sută să se renunțe la autostradă”
Senatorul PSD, Gheorghe Pop, s-a întâlnit, alături de alți colegi, cu ministrul Transporturilor, Dan Șova, iar ultima variantă discutată prevede renunțarea la autostrada Transilvania, tronsonul Sălaj. ”Există o variantă plauzibilă si cred că se va merge pe acesta: renunțarea la autostradă. Pe același tronson, Suplacu de Barcău – Gilău va fi un drum rapid cu două benzi pe sens, iar prețul scade de zece ori. Sunt șanse de 90 la sută să mergem pe această variantă”, a declarat senatorul Gheorghe Pop.
Lucian Bode: ”Minciuni marca PSD”
Opoziția crede că planurile prezentate de actuala guvernare sunt doar ”minciuni marca PSD”, iar ”autostrada Transilvania nu este o prioritate pentru guvernul Ponta”. ”Acciza este virată la bugetul de stat, gestionată de Ministerul de Finanțe și gestionată acolo unde statul are nevoie. Ministrul de Finanțe are dreptate. Poveștile că fac autostrăzi din acciză sunt minciuni marca PSD. Din toate analizele făcute de acest guvern, autostrada Transilvania nu este o prioritate pentru guvernul Ponta. Nu comentez liniile trase de Șova prin <> Sălaj. Iar un parteneriat public-privat este aproape imposibil de realizat în acest tronson. Cine investește într-o autostradă, nu investește în mijlocul construcției. Singura soluție ar fi fondurile europene”, a opinat deputatul PDL, Lucian Bode.
Autostrada s-a oprit lângă satul Marca
Construcţia autostrăzii Transilvania, între Brașov și Borș, a început în 2004 și trebuia finalizată în 2012. Lucrările, atribuite în baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro companiei americane Bechtel, au fost întrerupte în 2005, când s-a vrut o reanalizare a contractelor încheiate de guvernarea Năstase. Lucrările au fost reluate, dar din totalul de 415 kilometri de autostradă au fost finalizați doar 52 de kilometri, între Turda și Câmpia Turzii, și a fost plătită suma de 1,4 miliarde de euro către Bechtel. În 2013, contractul cu compania americană a fost reziliat.
În județul Sălaj, autostrada a ajuns până în zona haltei Porț, lângă intrarea în satul Marca. S-au consolidat dealurile din zonă pentru a preveni alunecările de teren și s-a finalizat structura de beton a viaductului dintre Suplacu de Barcău și Marca. Tot ce s-a construit până acum a fost abandonat, iar fonduri pentru conservarea lucrărilor nu s-au alocat. Zeci de piloni și structuri de fier ruginesc pe tronsonul Borș – Marca.
Autostrada Transilvania se va finaliza cand va fi iar premier un ardelean.Pana atunci multa, multa………..minciuna!
Nu mai poti crede in mincinosii astia !!!
sa fie recuperate daunele de la cei vinovati pentru subminarea economiei nationale care au semnat acel contract si modificarile paguboase pt noi toti si cu acei bani luati de la ei si de la neamurile lor chiar si daca au divortat ca sa nu mai dea ei tepe natiei romane,sa se faca autostrada Transilvania.
Fondurile de Coeziune disponibile si discrepanta cu numarul de km de autostrada propus de guvern
Concret, pe Fondurile de Coeziune in perioada 2014-2020 guvernul isi propune sa realizeze circa 690m km de autostrada astfel:
•Pitesti-Sibiu: 116,6 km
•Bucuresti-Alexandria: 80,5
•Ploiesti-Buzau-Focsani-Bacau-Pascani: 339,3 km
•Targu Neamt-Iasi-Ungheni: 100,14
•Centura Bucuresti Nord: 52,77 km
astea, isi fac autostrada in mijlocul curtii, cand sa iasa la drumul principal mai intai intra prin baltoace !!!
Ce minte bode!Cati bani ati investit voi, pedeleii, in zona salajeana a autostrazii. De la suplac, la intrare in Marca si pana la celalalt capat al judetului Salaj, la sancrai ati facut un metru de autostrada mincinosilor bode ,udrea vass?Tot ce a facut a facut Tariceanu. La autostrada Transilvania Boc a taiat dupa trei luni de guvernare panglica cu care a legat banii Tariceanu si apoi Si-a calculat cati km. de autostrada a facut el. Mint toti, singurii interesati sunt UDMR-ul.Din pacate !
ma Ionele, tu vrei sa-ti cumperi Dacia,dar n-ai bani nici de bicicleta ! Despre ce vorbim ? BOC a gestionat situatia destul de bine astfel nu aveam nici astea 42 km de autustrada terminati.
udmr-ul a fost la guvernare cu Boc,din pacate, probabil ca atata s-a putut,in schimb in SALAJ s-au realizat drumurile nationale de la un capat la altul ! Ce ziceti?
Veți avea autostradă în Sălaj de paști. A cailor.
Dupa cum spune dl. Pop intre Gilau si Suplac vom avea un drum rapid. Daca mai trec vreo doua guvernari poate ca vom avea o cararuie .Cu cat ar scadea costurile d_le Pop?Oricum e inutila pt .ca pe cand se va termina autostrada va fi gata si benzina.Dar daca se porneste si din Gilau si din Suplac ce ne facem daca in Salaj sa ne trezim cu doua autostrazi?
Cat timp vor trona acolo sus „miticii”, sa nu va asteptati la nici macar un metru de autostrada!