PA&CO International și Kemna Bau, consorțiul care a reabilitat drumul național 1H pe tronsonul Zalău – Răstoci, a cerut Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) recepția lucrărilor. Cu termen de finalizare în decembrie 2013, proiectul în valoare de 142 de milioane de lei are un stadiu al lucrărilor de doar 92 la sută, potrivit paginii oficiale de internet a CNADNR. Totuși, este posibil ca recepția lucrărilor să fie făcută cât de curând. ”Deocamdată nu a fost programată recepția lucrărilor pe tronsonul de 53 de kilometri dintre Zalău și Răstoci. Este posibil ca recepția să fie făcută la finalul acestei luni sau la începutul lunii viitoare”, ne-a declarat Mircea Crișan, directorul Secției Drumuri Naționale Zalău. Potrivit acestuia, deși PA&CO insistă pentru recepție, mai sunt multe lucrări de făcut. ”Deși conform proiectului de bază au cam terminat, mai sunt șanțuri de terminat, iar în unele locuri marcajele nu au fost executate. Contractul prevede ca după recepția finală, timp de doi ani, constructorul poate remedia problemele identificate”, a completat Crișan.
O investiție problematică
Din primăvara lui 2011, când a fost deschis șantierul, lucrările executate de oamenii lui Costel Cășuneanu, poreclit și ”regele asfaltului”, au dat mari bătăi de cap primarilor, parlamentarilor, prefectului, dar mai ales cetățenilor afectați de reabilitarea drumului național 1H. Podețele de acces în curți nu au fost executate la dimensiunea normală, șanțurile au fost proiectate cu pantă inversă și apa băltea, acoperișurile unor case au căzut, apa din fântâni a devenit nepotabilă sau gurile de aerisire a conductelor de gaz au fost astupate. Acestea sunt doar câteva din problemele semnalate, însă ele au fost nenumărate. O parte au fost remediate, însă multe au fost trecute cu vederea. De exemplu, dacă mergi spre Jibou dinspre Zalău, în satul Popeni, pe partea stângă poți observa că podețele și șanțurile au fost executate din loc în loc, iar pe partea dreaptă la fiecare proprietate. ”Din păcate, nu putem evalua proiectul pentru fiecare lucrare în parte. Totul se estimează valoric și în procente din lucrări terminate, așa se decontează. Există riscul ca anumite obiective, ca acele podețe sau șanțuri, să nu fie executate. Pe tronsonul Hereclean – Aleșd a fost un contract mai bun”, a subliniat Mircea Crișan, directorul SDN Zalău.
Drum cu caracteristici europene, dar fără trotuare
Pentru cei 53 de kilometri, pe tronsonul Zalău – Răstoci nu au fost prevăzute în proiect fondurile necesare construirii de alei pietonale, nefiind asigurată siguranța circulației cetățenilor. Chiar dacă au fost înainte de către parlamentari și Prefectură numeroase adrese către CNADNR pentru suplimentarea fondurilor, aleile pietonale rămân doar un lux pentru cetățenii satelor tranzitate de drumul național 1H. Asta deși fostul șef al Direcției Regionale Drumuri și Poduri Cluj, Ion Pantelimon, declara la sfârșitul lui 2010, când a prezentat investiția, că se vor realiza trotuare şi rigole carosabile cu rol de trotuar.