Tinerii petrec tot mai multe ore pe internet, odată cu înaintarea în vârstă. De la o medie de două ore în rândul celor cu vârsta de 9-10 ani, aceștia ajung să petreacă chiar și șase ore la vârste de la 15 până la 19 ani. Mai mult, preferințele de consum se schimbă de la o vârstă la alta. Tinerii ajung să petreacă până la cinci ore doar pe una dintre aplicațiile pe care le utilizează, precum Tik Tok, după cum arată un studiu al Centrului de Jurnalism Independent.
Studiul realizat este intitulat „Relația cu informația și obiceiurile de consum media ale copiilor și tinerilor din România”. Prin intermediul acestuia au fost analizate tendințele copiilor și adolescenților cu vârste cuprinse de la 9-19 ani asupra rețelelor sociale și presei. Pe un eșantion de 1.852 de elevi din întreaga țară, studiul este realizat din mai multe subeșantioane formate din elevi ai claselor a III-a și a IV-a, de gimnaziu și liceeni. Marja de eroare a acestui eșantion este de 1% și are parte de un nivel al încrederii de 95%.
În urma datelor acestui studiu, aproximativ 32% din elevii de liceu folosesc platforma Tik Tok mai mult de cinci ore zi de zi. Mai mult, 25% dintre elevii de gimnaziu petrec un interval de timp similar urmărind videoclipuri pe această aplicație. Cu toate acestea, există și cazurile de elevi care nu utilizează deloc platforma chinezească. Doar un procent dintre liceenii care au răspuns la acest studiu, respectiv 1.5% dintre elevii de gimnaziu, au declarat că nu petrec timp pe Tik Tok.
De la mic la mare pe Instagram
O altă platformă populară în rândul tinerelor generații este Instagram. În ceea ce privește timpul petrecut pe această rețea de socializare, 22.8% dintre liceeni și 17.8% dintre elevii de gimnaziu afirmă că petrec mai mult de cinci ori zi de zi pe aceasta. La polul opus sunt tinerii care își petrec timpul pe Instagram mai puțin de o oră. Dintre aceștia, 26.1% sunt liceeni, iar 34.6% sunt elevi de gimnaziu. Adolescenții spun că printre motivele principale care stau la baza utilizării acestei rețele sociale sunt de a conversa, pentru a urmări ce postează alte persoane sau pentru a interacționa cu postările celorlalți prin comentarii, reacții și aprecieri.
Tik Tok, pentru informare sau divertisment?
Potrivit studiului, tinerii nu accesează platforma pentru informare, ci pentru relaxare. Aceștia vizionează conținut media ce ține de pasiunile lor, care îi amuză. Proporția este relativ redusă atunci când vine vorba de a se informa cu privire la un anumit subiect. Mai mult, în ceea ce privește crearea de conținut, doar doi din zece postează pe platformă.
În ceea ce privește un top al celor mai utilizate aplicații de către copiii claselor a III-a și a IV-a, se regăsesc YouTube, WhatsApp și platforma de jocuri Roblox. Din totalul grupei de respondenți, puțin peste 2% spun că nu au cont pe niciuna dintre platforme. Mai mult, Tik Tok este utilizat de aproape 40% dintre acești elevi. În ceea ce îi privește pe elevii cliclului gimnazial, 85% folosesc platforma de mesagerie WhatsApp. YouTube are o rată de utilizare de 81%, iar Tik Tok de 72%. Media orelor petrecute zilnic pe internet este de patru ore.
Liceenii, tot mai mult timp petrecut pe internet
Adolescenții liceeni petrec cel mai mult timp pe internet, după cum se arată în studiu. Astfel, este remarcat faptul că înaintarea în vârstă aduce și un timp petrecut pe platformele de socializare tot mai ridicat. Dintre aceștia, 93% folosesc Instagram, 90% WhatsApp și 85% Tik Tok.
Sursele de informare ale tinerilor
Studiul urmărește și analiza surselor de informare în rândul acestor tineri. Cei mai mulți preferă știri distribuite de alte persoane prin intermediul rețelelor sociale, în proporție de 45.5%, în timp ce mult mai puțini, 33.6%, preferă presa clasică. Mai mult, aceștia se informează prin discuții cu prietenii sau familia. În ceea ce privește identificarea informațiilor false, aproape 59% consideră ca sunt adevărate dacă le este confirmat ceea ce știau până atunci. De asemenea, aceștia se orientează și spre verificarea surselor multiple sau dacă pot identifica sursa sau autorul unei informații.
Informarea în scop școlar este o altă perspectivă abordată de studiul CJI. Dintre liceeni, 21.1% folosesc internetul pentru informare zilnică pentru școală. Mai mult, 26.3% îl accesează de patru sau cinci ori pe săptămână, iar 8.1% deloc. Cât despre cei din gimnaziu, 17.9% îl folosesc zi de zi, 15.2% de patru sau cinci ori pe săptămână, iar 10.3% deloc.
[…] cum arată un studiu al Centrului de Jurnalism Independent. Studiul realizat… Articolul Tinerii, ore multe pe social media în funcție de vârstă. Tik Tok, în top apare prima dată în Magazin Sălăjean. Citeste mai […]