„Având în vedere situația creată de evoluția COVID-19 și în special din cauza restricțiilor de circulație a persoanelor, la cumpărarea on-line, consumatorii trebuie să urmărească atent cerințele privind comanda, livrarea și transportul, data expedierii alimentelor (în special pentru cele
ușor alterabile) și respectarea condițiilor prescrise de păstrare și consum a acestora”, – se arată într-un comunicat a Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor. Intensificarea comerțului on-line în această perioadă, cu alimente de toate tipurile, cum ar fi produse alimentare proaspete, refrigerate, congelate, preparate, uneori împreuna cu produse nealimentare, impune o atenție sporită a consumatorilor, fiind necesar ca aceștia să verifice modul de prezentare, integritatea, separarea și ambalarea (pentru a evita contaminarea încrucișată) precum și respectarea condițiilor de păstrare specifice fiecărui tip de aliment. Data durabilității minimale / data limită de consum a produselor alimentare trebuie verificată la recepția acestora. Vânzarea la distanţă a produselor alimentare presupune respectarea de către comercianți a acelorași cerințe referitoare la siguranța alimentelor ca şi în cazul vânzării produselor în magazine. Cei care vând produse alimentare prin comerțul on-line trebuie să informeze consumatorii cu privire la datele de contact, caracteristicile alimentelor comercializate, termenii şi condiţiile de livrare, astfel încât aceştia să aleagă în cunoștință de cauză, înainte de a finaliza achiziția online.
Cumpărăm folisnd internetul: ce trebuie să avem în vedere?
Numele sau denumirea comercială, adresa şi alte date de contact (ex.: telefon, email) ale comerciantului de la care achiziționează produsele. Denumirea produsului alimentar, lista ingredientelor, cantitatea netă de produs alimentar, condiții speciale de transport (pentru alimente congelate sau refrigerate)/depozitare/păstrare și/sau condiţii de consum, ingrediente care pot provoca alergii sau intoleranțe (dacă e cazul), declaraţie nutrițională (unde se impune).
La recepția comenzii, atenție!
Verificați modul de prezentare al coletelor (pachetele sa fie intacte, fără urme vizibile de deteriorare etc., de ex.: scurgeri de lichide). Numărul, tipurile, sortimentele și cantităţile de produse primite sa corespundă cu cele comandate; starea termică a produselor primite (pentru produsele ușor alterabile, refrigerate, congelate) care trebuie sa corespunda cu recomandările producătorului de pe etichetă, integritatea produselor alimentare (ex. fructele sau legumele să nu fie zdrobite, cu semne vizibile de mucegai, etc.) și a ambalajelor individuale (ambalajul să nu fie deteriorat, rupt, pe care sa nu mai fie lizibila lista de ingrediente, data limita de consum, etc.). Etichetele produselor alimentare (existenţa datei durabilităţii minimale sau a datei limita de consum și încadrarea produselor în aceste termene, etc.). Bonul fiscal ce conține informații despre produsele livrate şi furnizor (cum ar fi denumire produs, cantitate, preț, magazinul de la care s-au achiziţionat etc.) util în cazul în care un produs este neconform şi consumatorul dorește sa facă reclamație.