Intrarea României în spațiul Schengen este un vis împlinit pentru întreaga societate, după ani de amânări și nervi întinși la maxim pentru șoferi. Odată cu aderarea în spațiul de liberă circulație, cozile interminabile și timpii de așteptare s-au redus. Cu toate acestea, se pare că primele nereguli sunt constatate odată cu desființarea punctelor de control de la frontiere. Drumurile din țară sunt tot mai copleșite de vehicule supraîncărcate și cu dimensiuni peste limite. Peste cinci mii de sindicaliști cer reintroducerea temporară a controalelor pentru greutate în vămi.
Pe șoselele din întreaga țară se pare că normele impuse autovehiculelor privind masele și dimensiunile impuse de lege nu sunt respectate pe deplin, după cum transmite Sindicatul Drumarilor Elie Radu. Odată cu aderarea României la spațiul Schengen, situația privind încălcarea acestor norme ar putea deveni tot mai accentuată. Dacă până de curând controalele de la frontierele Schengen erau realizate de CNAIR și se dovedeau a fi eficiente și riguroase, pe rețeaua rutieră din România, în care supravegherea a fost preluată de ISCTR, realitatea e cu totul diferită, după cum precizează sindicaliștii.
Una dintre atribuțiile CNAIR era cea de a se ocupa cu controlul greutății vehiculelor la punctele de trecere a frontierelor spațiului de liberă circulație. Astfel, intrau pe teritoriul României doar cele care respectau normele privind încărcarea și dimensiunile pentru a circula pe șoselele din țară. Situația nu este aceeași în rețeaua internă. Potrivit sindicatului, doar în luna iunie 2023, senzorul amplasat pe Autostrada A1, calea 2, km 268, a înregistrat aproximativ 10 mii de autovehicule supraîncărcate, peste limita impusă.
Milioane de autovehicule supraîncărcate
La un simplu calcul, ar putea fi înregistrate anual până la 120 de mii de cazuri în care autovehiculele mai grele ar circula pe șosele. Cu atât mai mult, prin existența a zece astfel de puncte cu senzori, în rețeaua din România ar putea fi depistate până la 1.2 milioane de cazuri în fiecare an. Astfel, apar și o serie de nereguli și efecte pe termen lung. Printre consecințele unor astfel de scenarii, infrastructura rutieră ar fi afectată și ar putea duce chiar la pierderea garanțiilor trosnoanelor de autostradă, drumurilor expres sau Drumurilor Naționale.
Prin desființarea punctelor de control de la frontiere și prin transferarea atribuțiilor de verificare către ISCTR, singurele locații din toată țara în care verificările duceau la depistarea neregulilor au dispărut.
Vehicule fără autorizații pe drumurile din țară
Siguranța rutieră și infrastructura ar putea fi afectate dacă autovehiculele nu vor fi cântărite constant, așa cum se întâmpla când CNAIR avea aceste atribuții în vămi. Atât lipsa stațiilor de cântărire, a echipamentelor moderne, dar și un program de lucru permanent, ar putea avea drept consecință diminuarea siguranței în trafic. Pe rețeaua internă, programul de lucru prevăzut în acest sens este de doar opt ore, în timp ce în punctele de trecere era non-stop. Astfel, în timpul liber, depășirea limitelor nu este depistată și nici sancționată.
Neîncasarea tarifelor pentru lipsa autorizațiilor necesare în cazul depășirilor limitelor de greutate și dimensiune duc la prejudicii semnificative în bugetul CNAIR și al statului. Aplicarea unei amenzi de circa 700 de lei ar aduce la buget peste 800 de milioane de lei anual, în urma estimărilor privind numărul de mașini care ar circula necorespunzător prin țară. Acești bani sunt o gură de oxigen pentru întreținerea și chiar modernizarea de drumuri, mai ales în cazul fondurilor insuficiente pentru acest lucru. Cu atât mai mult, autovehiculele necontrolate, cu mase excesive peste limita admisă, duc la deteriorarea șoselelor, prin fisuri, uzuri premature ale carosabilului.
În vederea remedierii acestor probleme, sindicaliștii din cadrul CNAIR solicită reintroducerea controalelor la frontierele Schengen, pentru o perioadă limitată, până la introducerea de sisteme moderne de preselectare și extinderea rețelei de stații de cântărire la nivel național. O soluție vitală o reprezintă amplasarea a cel puțin zece puncte strategice similare celei de pe A1 din Vama Nădlac 2 sau Borș 2. Acestea ar fi esențiale, după cum transmite sindicatul, pentru identificarea vehiculelor supraîncărcate, recuperarea veniturilor neîncasate și protejarea siguranței rutiere.
[…] greutate în vămi. Pe șoselele din întreaga țară… Articolul Primele nereguli depistate după aderarea la Schengen apare prima dată în Magazin Sălăjean. Citeste mai […]