Articolele publicate de cotidianul Magazin Sălăjean, sub titlul “Dați-ne strada înapoi!”, rânduri pe care le-am scris în urma nenumăratelor apeluri venite din partea cititorilor, dar și a situației grave a traficului din centrul municipiului, nu au rămas fără răspuns. Din păcate însă, răspunsul este unul în măsură să păstreze doar confortul autorităților, în detrimentul interesului general al zălăuanilor. Pe scurt, barierele din dreptul străzii Unirii porțiunile care trec prin fața Prefecturii și prin fața clădirii Primăriei Zalău, nu vor fi desființate.
Primăria Zalău ne-a comunicat, iar noi, la rândul nostru, vă facem cunoscut faptul că cele două străduțe, parte din domeniul public, rămân pe mai departe la dispoziția celor două instituții, dar și a unei instituții bancare și a unor persoane „oficiale”, deși cele două clădiri, implicit angajații și oficialitățile, beneficiază de două dintre cele mai mari parcări din municipiu, situate la câțiva metri distanță de cele două străzi blocate abuziv printr-o decizie luată cu ani în urmă de fosta conducere a municipiului.
Explicații alambicate, ca să înțelegem de ce mai bine să ținem străzile blocate
În opinia municipalității, redeschiderea celor două străzi nu este oportună, deși traficul în zonă este, zi de zi, un infern. Rămâne ca fiecare cetățean să judece, având în vedere răspunsurile trimise de oficialități, unde se află dreptatea sau cel puțin care ar fi fost varianta corectă și cine trebuie să beneficieze de accesul pe cele două străzi: 20 de oameni din fruntea municipiului și a județului și invitații lor? Sau cei peste 50.000 de cetățeni care nu mai pot circula pe aceste străzi iar rezultatul poate fi văzut de oricine, în fiecare zi, pe străzile din centrul Zalăului?
Iată cum răspunde municipalitatea apelurilor noastre de a reda cele două străzi traficului:
“Tronsonul din fața Primăriei Municipiului Zalău (zona CNS spre strada 22 Decembrie 1989, celelalte relații de circulație urmând a se face prin intersecția semaforizată): acest tronson este configurat cu parcări atât în zona unității bancare, cât și în zona primăriei, motiv pentru care deschiderea ar crea probleme de circulație la folosirea acestora și, în continuare, la intersecția cu strada 22 Decembrie 1989, unde conducătorii auto ar trebui să acorde cinci priorități (pietonilor care traversează strada Unirii în fața Primăriei, pietonilor care traversează bulevardul, pietonilor care traversează strada 22 Decembrie 1989, autovehiculelor care virează spre strada 22 Decembrie 1989 de pe bulevard, autovehiculelor care virează spre Str. 22 Decembrie 1989 de pe strada Gheorghe Doja). Pentru rezolvarea problemelor apărute în zonă s-au luat deja măsuri de fluidizare prin reconfigurarea benzilor de ieșire (s-a atribuit banda dreaptă numai pentru virajul la stânga) și s-au desființat trei parcări din fața trecerii de pietoni, în locul acestora configurându-se a doua bandă de circulație/staționare. De asemenea, s-a identificat încă o variantă în vederea degrevării traficului din zona menționată prin folosirea traseului Str. Unirii – strada Prunilor – strada Parcului – strada Simion Oros – strada 22 Decembrie 1989, variantă care este în curs de elaborare în acest moment.”
Prin urmare, reprezentanții Primăriei au întors-o ca la Ploiești, venind cu o avalanșă de argumente anemice împotriva acestei măsuri care, până la urmă, ar fi reprezentat o mană cerească pentru traficul din municipiu. Nu trebuie pierdut din vedere faptul că discutăm de zone în care parcările abundă, atât cele oficiale, exclusiv destinate acestor instituții, cât și cele obișnuite. Probabil că cei care au construit aceste străzi, evident în scopul de a fi circulate așa cum s-a întâmplat zeci de ani în Zalău, nu au avut prea multă minte. Noroc cu cei instalați la butoanele municipalității în ultimii ani, care au aflat adevăratul scop al acestor străzi – uzul personal al unor șefi și angajați. Toate acestea în condițiile în care, la câțiva metri distanță, Primăria deține una dintre cele mai mari parcări din municipiu, rămasă mereu aproape goală, lucru care se întâmplă și la Prefectură.
Primăria Zalău decretează :„Prefectura necesită parcări speciale”
Și pentru că am ajuns și la strada destinată căpitanilor de județ, evident că nici această stradă nu poate fi redată circulației, pentru a ușura traficul rutier de pe strada Unirii și a scăpa de cozile infernale de fiecare zi din zona centrală a municipiului. Primăria municipiului face o analiză aprofundată a situației și ajunge la aceeași concluzie ca și în cazul străduței răpite din domeniul public, cea din fața primăriei. Nici această porțiune de stradă nu poate fi redată circulației pentru simplul motiv că instituțiile Prefectului și Consiliului Județean necesită parcări speciale. Iată ce ordonă Municipiul:
“Tronsonul din fața Prefecturii Județului Sălaj: acest tronson este configurat cu parcări pentru instituțiile centrale care își desfășoară activitatea în clădirea Prefecturii Județului Sălaj, instituții care necesită spații speciale de parcare.”
Nu se specifică de câte parcări au nevoie aceste instituții, știut fiind faptul că există locuri de parcare atât în incinta clădirii, cât mai ales în generoasa parcare din spatele ei, în dreptul “Înmatriculărilor”. Prin urmare, cele două străzi care aparțin zălăuanilor nu vor fi deschise, în ciuda nenumăratelor apeluri ale cetățenilor și a semnalelor de alarmă trase de cotidianul nostru, ele rămânând pe mai departe la dispoziția unor oameni (parte dintre ei care nu au nicio legătură cu vreo oficialitate!) care consideră că interesul câtorva persoane urcate vremelnic pe scaune înalte, este mai presus decât dreptul și interesul cetățeanului. Sigur că fiecare instituție are nevoie de un anumit regim al parcărilor, poate și de anumite locuri speciale, însă, atâta timp cât ambele instituții se lăfăie, literalmente, în câte două parcări uriașe (plus locuri de parcare în interior, în cazul Prefecturii), oare nu era mai corect, mai bine pentru cei mulți, ca aceste străzi să-și recapete scopul inițial și să fie redate adevăraților “proprietari”, respectiv cetățenii și participanții la trafic?
Zălăuanii ar fi înțeles, cu siguranță, situațiile în care, în intervale limitate de timp, aceste străzi ar fi fost blocate (evenimente, oaspeți de seamă etc); dar ca să le închizi pentru totdeauna pentru că refuzi să faci câțiva pași în plus, unde ai un loc special destinat și rezervat, reprezintă până la urmă măsura respectului pe care cei care au condus și conduc îl poartă celor care i-au ales în aceste funcții.
Foarte bun articolul, felicitari autorului ! Pe de alta parte, atata timp cat legiuitorii fac legi pentru ei si alte legi pentru prostime, dictonul ipocrit „Nimeni nu este mai presus de lege” inscris pe frontispiciul primariei este respectat intocmai (si in „Ferma animalelor” de George Orwell, toate animalele erau egale. Doar ca unele erau mai egale decat altele). Mult mai corect mi s-ar parea ca principiul pe care societatea romaneasca sa-l urmeze sa fie altul: „Legea e una pentru toti” !
Primaria mai presus de lege
Ar trebuii blocate intrarea dimineata in dreptul barierei ca sa nu se pote sa intra sa mearga pe jos sau sa parcheze in interior la prefectura si tot asa si la primarie ca in spate este o parcare tot cu bariera ! Pana cand lasam ca niste nesimtiti sa faca ce vor ei ???
Asa s-au facut stapini si pe pasunea de la Jac consiliul judetian is mai presus de lege….
da ce vreti mai de cintu si securistul de marc? i-ati votat, acum lasati-i sa fure.
Da,e adevarat ca ar putea deschide acea portiune pt a mai fluidiza traficul tinand cont ca in spatele primariei exista o parcare cu bariera pt primarie.Au cateva masini de serviciu sefii din primarie care sunt parcate „la scara”,iar pt cei de la banca exista parcarea cu plata pe care o folosim cu toti …inclusiv celelalte banci!