Zălăuanii care doresc să-şi reabiliteze blocurile în care locuiesc pot beneficia de sprijin financiar în acest sens, cu condiţia să fie constituiţi în asociaţii de de proprietari. Condițiile principale, conform ghidului de finanțare, sunt: bloc de locuinţe cu nivel minimum (parter plus) două etaje, construit în perioada 1950 – 1990; să existe asociație de proprietari și 2/3 din membrii asociației să fie de acord cu proiectul; este nevoie de acordul tuturor proprietarilor persoane juridice (indiferent dacă apartamentul este locuinţă sau nu) și de acordul tuturor proprietarilor persoane fizice în cazul apartamentelor care au fost transformate în totalitate în spații de activitate economică (apartamentele respective nu mai au destinația locuință).
În cazul blocurilor care aveau din construcție spații comerciale la parter, intrarea lor în proiect nu este obligatorie. Asociația va trebui să emită o serie de hotărâri, iar după îndeplinirea acestor proceduri care ţin strict de fiecare Asociaţie, va fi semnat un contract între asociație și municipiu, cu stipularea obligațiilor fiecărei părți şi a tuturor elementelor care vizează lucrarea. Contribuția asociației va fi de 25 la sută din bugetul total al proiectului. “Nu există o alocare separată de fonduri pentru Municipiul Zalău. La nivelul Regiunii de Nord-Vest au fost alocati 52,20 milioane de euro, iar beneficiarii sunt unitatile administrativ- teritoriale din mediul urban, în condițiile semnării de către acestea a contractelor cu asociațiile de proprietar”, spun reprezentanţii Primăriei Zalău. Deocamdată este stabilit un termen pentru depunerea proiectelor.
Astfel, începând cu data de 16 mai 2016, se pot depune cererile de finanțare la ADR NV. Cererile trec printr-un proces de evaluare, care include și vizite la fața locului, și abia după această evaluare, proiectele intră în faza de pre-contractare, apoi de semnare a contractelor de finanțare. Nu se ştie cu exactitate cât va dura acest proces, dar, în exercițiul financiar anterior, evaluarea a durat între 6 și 8 luni. După semnarea contractului de finanțare, urmează procedura achizițiilor şi ulterior, lucrările pot demara. În prezent sunt depuse de către asociațiile de proprietari din Zalău, 32 de solicitări pentru intrarea în programul nou de reabilitare termică. Administratorul asociaţiei care doreşte să participe la acest program pot solicita Primăriei Zalău, Direcţia Patrimoniu – camera 37, informaţiile necesare dar şi tipizatele necesare înscrierii în program. În Zalău există 900 de blocuri construite înainte de 1990, însă deja o parte dintre ele au fost reabilitate, schimbând complet nu doar faţa municipiului, ci şi confortul locatarilor. Atât cel fizic, cât şi cel… financiar, prin sporirea gradului de confort din locuinţe, aspectul complet schimbat al clădirii dar şi scăderea facturilor la utilităţi pentru fiecare apartament în parte.