Sălile de aşteptare din stațiile CFR sunt în paragină, adăpostind doar insecte și câini vagabonzi, ghişeele pentru bilete au fost desfiinţate cu mulți ani în urmă și indiferent că afară e soare sau plouă trenul se așteaptă sub cerul liber pe același peron acoperit cu buruieni. E drept, nici călătorii nu mai sunt mulţi, ca altădată, una dintre cauze fiind în mod evident condiţiile de călătorie. În județul Sălaj, în afara fondurilor europene investite în gara din Zalău, nici un alt ban din partea Ministerului Tranporturilor nu a avut ca destinație modernizarea sau măcar întreținerea clădirilor și a sălilor de așteptare din gări sau halte.
Printr-o interpelare adresă recent noului ministru al Tranporturilor, Dan Șova, senatorul Gheorghe Pop îi cere acestuia trecerea clădirilor CFR în administrarea primăriilor, urmând ca administrația locală să facă investițiile necesare. Clădirile stațiilor CFR sunt într-o stare deplorabilă în majoritatea localităților traversate de căile ferate, iar stadiul degradării crește de la o zi la alta din cauza nepăsării. Chiar și gara din Jibou, cel mai important nod feroviar din județul Sălaj, arată jalnic. Pe lângă aspectul inestetic al clădirilor, trebuie luat în calcul faptul că nu se asigură un minim de condiții de muncă civilizată angajaților CFR, precum nu se asigură condiții decente călătorilor în sălile de așteptare. Explicațiile, indiferent de partidele care s-au aflat la guvernare, sunt aceleași: nu sunt bani pentru investiții și din acest motiv nu s-au reabilitat clădirile. ”Există posibilitatea ca aceste clădiri să fie transferate în administrarea primăriilor, astfel încât autoritățile locale să investească în reabilitarea lor? Ce măsuri imediate veți lua astfel încât confortul unei călătorii cu trenul să crească prin buna și fireasca utilizare a sălilor de așteptare și nu prin utilizarea peroanelor din gări?”, l-a întrebat Pop pe ministrul Șova.
Primăria din Jibou este dispusă să investească în gară
Eugen Bălănean, primarul orașului Jibou, deplânge starea jalnică în care se află clădirea stației de călători și spune că ar găsi resursele financiare necesare modernizării. ”Probabil, în noul exercițiu financiar vor fi și fonduri europene pentru aceste clădiri. Dacă ar fi în administrarea primăriei am face eforturi și nu ar mai fi în paragină, ca acum. CFR nu mai investește nici un leu în sălile de așteptare. În fața gării Jibou avem o parcare neasfaltată și umblă oamenii prin noroi. Noi nu o putem asfalta pentru că nu e în domeniul public. Ar fi bine totuși să treacă în administrarea primăriilor, până la urmă gara e poarta de intrare în oraș”, ne-a declarat primarul orașului de pe Someș.
Ceferiștii nu au bani nici pentru trecerile la nivel cu calea ferată
Pe lângă sălile de așteptare aflate în paragină, o altă problemă sunt trecerile la nivel cu calea ferată, multe nesemnalizate corespunzător. În foarte multe zone, de-a lungul căilor ferate, vegetația nu a fost curățată de ani de zile, iar viața participanților la trafic este pusă în pericol din cauză că vizibilitatea este aproape zero. Și în acest caz, răspunsul CFR este unul asemănător: ”Compania se confruntă cu fonduri insuficiente față de sumele necesare pentru menținerea în exploatare la parametrii proiectați a infrastructurii feroviare”. Astfel, banii ajung doar pentru executarea de lucrări cu caracter strict de intervenție ”pentru menținerea în toleranțe și siguranță în traficul feroviar”. CFR sugerează că o soluție sigură ar fi pasajele subterane sau supraterane, dar recunoaște că nu are bani pentru asemenea investiții, și lasă totul în seama administrațiilor locale, care ”pot identifica fondurile necesare construirii acestor obiective”.
garile sunt lasate in paragina sa se distruga pentru ca sunt de la raposatu,da trebuie vindute pe nimic ca sa prospere altii. daca se poate un strain care da ceva la buzunar.
La cat s-a furat din CFR ,puteau repara jumatate din garile din Romania
Nu sunt bani de reparatii si modernizari pentru ca sub sloganul privatizari din companie s-au furat pe rupte sub diferite forme,iar lipsa calatorilor este urmare a proastei guvernari postdecembriste(1989),care a distrus economia tarii.Unde sunt miile de navetisti care pana in 1989 aveau loc de munca?Unde sunt locurile lor de munca?Poate justifica aceasta stare dezastroasa vreun politician sau guvernant?NU CRED!
Uitati numai cum arata parcul gari din Jibou unde primaria ar putea sa il curate si s-a faca un spatiu de joaca pentru copii din zona care sa nu tot merga pana in centru dar CFR-ul se cramponeaza de teritoriul lor mai bine traiesc caini vagabonzi si unde isi fac nevoile cine apuca
titlul artiolului este aiurea , in jud. Salaj nu exista nici o gara , toate sunt statii CFR