Eliberarea certificatelor de moştenitor este scutită de taxe notariale

Protocol între Cadastru şi Notariate

Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) a încheiat un Protocol pentru eliberarea certificatelor de moştenitor, a certificatelor de moştenitor suplimentar, certificatelor de legatar şi a certificatelor de vacanţă succesorală cu Uniunea Națională a Notarilor Publici din România. Prin acest protocol, cetățenii sunt scutiți de plata onorariilor notariale pentru eliberarea acestor acte, onorarii deloc mici şi care puneau, de multe ori, în dificultate pe cei care doreau să obţină aceste documente succesorale. Ordinul nr.1125/2016 pentru aprobarea Protocolului de colaborare privind procedura eliberării şi a plăţii onorariilor pentru eliberarea certificatelor de moştenitor, a certificatelor de moştenitor suplimentar, a certificatelor de legatar şi a certificatelor de vacanţă succesorală, face parte din Programului Naţional de Cadastru şi Carte funciară, care cuprinde şi gratuităţi pentru cetăţeni în vederea înscrierii în cartea funciară a imobilelor deţinute în unităţile administrativ -teritoriale ce fac obiectul înregistrării sistematice, inclusiv scutirea de la plata onorariilor notariale pentru eliberarea certificatelor de moştenitor, a certificatelor de moştenitor suplimentare, a certificatelor de legatar, precum şi a certificatelor de vacanţă succesorală (denumite în continuare certificate de moştenitor), cu privire la imobile ce fac obiectul înregistrării sistematice, onorarii care vor fi achitate de Agenţia Naţională de cadastru şi Publicitate Imobiliară ANCPI.

În scopul realizării lucrărilor de înregistrare sistematică, ANCPI, prin oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară competente, ulterior deschiderii noilor cărţi funciare pe numele defuncţilor, sesizează Camerele Notarilor Publici, în a căror rază teritorială defuncţii şi-au avut ultimul domiciliu, în vederea emiterii certificatelor de moştenitor, comunicând lista persoanelor decedate care au deţinut imobile în unităţile administrativ – teritoriale care au făcut obiectul înregistrării sistematice a proprietăţilor în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară.

Actele necesare eliberării certificatelor de moştenitor

Sesizarea OCPI în vederea emiterii certificatelor de moştenitor şi a deschiderii/redeschiderii procedurii succesorale, se face printr-o cerere ce va fi însoţită de un centralizator ce trebuie să cuprindă menţiuni despre numele, prenumele şi datele de identificare ale defunctului şi despre faptul că imobilele au făcut obiectul înregistrării sistematice, având ataşate următoarele documente obţinute de OCPI: sesizarea pentru deschiderea procedurii succesorale – anexa nr. 24 la Ordinul ministrului finanţelor publice şi al ministrului administraţiei şi internelor nr. 2.052 bis/1.528/2006, pusă la dispoziţia OCPI competent de către secretarul primăriei, care conţine toate datele de identificare ale succesibililor; certificatul de deces, în copie, sau un extras de uz oficial de la registrul de stare civilă; extrasul de carte funciară pentru informare, pus la dispoziţie de OCPI, în aplicarea prevederilor art.11 alin. (2) lit. q) din Lege, care va fi utilizat la eliberarea certificatelor de moştenitor şi despre care se va face menţiune în cuprinsul acestora, în vederea înscrierii în cartea funciară, conform art. 29 alin. (1) lit. e) din Lege; copii ale actelor de proprietate ale defunctului, colectate în cadrul lucrării de înregistrare sistematică de către persoana autorizată care efectuează lucrările de înregistrare sistematică. Certificatele de moştenitor întocmite în aplicarea dispoziţiilor prezentului protocol vor purta menţiunea că sunt eliberate la cererea OCPI, în cadrul Programului şi se intabulează din oficiu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Comment