Primarul Clujului, Emil Boc, a declarat în urmă cu câteva zile că are în vedere construcţia unui tren metropolitan pentru transportul călătorilor din zona adiacentă a Clujului, pe modelul din Karlsruhe, care unește mai multe localități.
Proiectul municipalității clujene este de a conecta localitățile apropiate de oraș printr-un tren de mare viteză care să meargă pe calea ferată existentă. E important să aducem cetăţenii de la Gherla până la Huedin. La fel vom face pentru toate direcţiile, înspre Zalău sau Alba-Iulia.
Proiectul trenului rapid, care să plece de la Nădășelu până la Bonțida și care să tranziteze orașul, prinde contur. City-managerul Gheorghe Șurubaru, a declarat în urmă cu câteva luni că a fost stabilită o variantă finală a stațiilor: ”Am stabilit cu un consultant varianta finală a stațiilor și punctelor de oprire care ar fi necesare. Unele se suprapun cu cele existente, altele vor fi înființate. Urmează discuții comune cu Consiliul Județean, CFR și CTP, eventual și cu operatori feroviari. Cel mai greu va fi cu stația de la aeroport, unde se discută demult despre un punct”.
Deocamdată, însă, calea ferată din România se degradează de la an la an, în condiţiile în care compania de infrastructură CFR SA a pierdut sume uriaşe pe care nu a fost în stare să le cheltuiască pentru reparaţii şi modernizări, susțin reprezentanții Direcţiei de Supraveghere Feroviară din cadrul Consiliului Concurenţei. „Calea ferată din România, din punctul de vedere al calităţii, în fiecare an se degradează, lasă de dorit. Aceasta se exprimă prin viteza de circulaţie foarte mică, de circa 44 de kilometri la oră în medie la călători şi nu mai vorbim la nivelul transportului de marfă, unde a scăzut în ultima vreme de la 18 kilometri la oră la 15-16 kilometri la oră”, a declarat Vasile Şeclăman, director al instituției amintite.
În schimb, în ţările dezvoltate, se vorbeşte deja de viteze de 250 de kilometri pe oră pentru transportul feroviar de călători.