Consiliul Concurenţei ne anunţă că a decis ca preţul cel mai mic să fie principalul criteriu de atribuire a traseelor de transport rutier de persoane. Din comunicatul transmis pe 27 decembrie de această instituţie reiese că experţii plătiţi regeşte din bani publici nu cunosc nici legislaţia în vigoare, nici realitatea din teren, nici n-au minime cunoştinţe de economie, dar îşi permit să pună condiţii care vor afecta grav atât situaţia românilor care călătoresc folosind transportul rutier de persoane, cât şi pe cea a firmelor de transport. Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) solicită, de urgenţă, o reevaluare a deciziei Consiliului Concurenţei, conform unui comunicat remis redacţiei.
Redăm integral comunicatul:
Consiliul Concurenţei ne transmite că a decis, „în urma unei investigaţii”, că nivelul tarifelor aplicate de către transportatori pentru efectuarea serviciului de transport local, judeţean sau interjudeţean de persoane prin curse regulate trebuie să constituie criteriul principal de atribuire concurenţială atunci când operatorilor li se acordă exclusivitate pe curse şi/sau trasee. Nu înţelegem cum a făcut această „investigaţie” Consiliului Concurenţei, dar ar fi trebuit să verifice mai întâi de ce preţurile sunt diferite în funcţie de rutele scoase la licitaţie. „Experţii” s-au limitat la a constata că „nivelul tarifului/preţului nu a fost prevăzut printre criteriile de atribuire, atât în cazul transportului judeţean, cât şi în cazul celui interjudeţean, deşi au fost acordate drepturi exclusive”. O simplă studiere a tipurilor diferite de transport rutier de persoane ar fi făcut imediat lumină în „investigaţia” acestor „experţi”.
„Din conţinutul comunicatului din data de 27 decembrie 2021 al Consiliului Concurenţei reiese că nu se evidenţiază distincţia dintre serviciul public de transport rutier judeţean de persoane şi transportul rutier contra cost de persoane, interjudeţean. Mai mult, în condiţiile în care serviciul public de transport judeţean este reglementat prin Legea nr.92/2007 a serviciilor publice de transport persoane în unităţile administrativ-teritoriale, fiind în sfera de competenţă a M.L.P.D.A., A.N.R.S.C. şi a Consiliilor Judeţene. Acestea sunt autorităţile de reglementare. Iar transportul rutier interjudeţean de persoane plătit de pasageri este gestionat de Autoritatea Rutieră Română, în baza dispoziţiilor O.G. nr.27/2011 privind transporturile rutiere şi O.M.T.I. nr.980/2011, în textul comunicatului emis de Consiliul Concurenţei se regăseşte precizarea potrivit căreia „transportul rutier interjudeţean este serviciul public″. Acest fapt este în contradicţie cu prevederile actelor normative menţionate. Probabil că ulterioare clarificări ale Consiliului Concurenţei vor fi în măsură să explice conţinutul comunicatului din data de 27 decembrie 2021”, precizează Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR.
Aceiaşi „experţi” mai constată şi „prelungirea nejustificată a valabilităţii licenţelor de traseu”, prin care, cred domniile lor, „se consolidează poziţia dominată a operatorilor existenţi în piaţă, poziţie dată de exclusivitatea deţinută de aceştia pe cursele/traseele operate”. Ceea ce uită „experţii” este faptul că participarea la aceste licitaţii se face după ce fiecare firmă alocă sume foarte mari de bani pentru investiţii, iar aceste investiţii trebuie amortizate, astfel încât statul să nu bage firmele în faliment, iar România să nu ajungă la bunul plac al transportatorilor neautorizaţi. Să mai amintim cazul Caracal? Dacă „experţii” ar înţelege că acele prelungiri ale acordării licenţelor sunt absolut fireşti, pe o piaţă care oricum are foarte multe probleme, nu ar crea şi mai multe probleme transportului rutier de persoane.
Pentru această activitate este nevoie de autobuze şi microbuze, adică de investiţii foarte mari, dar şi de şoferi profesionişti. Sunt deja rute pe care nu mai vrea să liciteze nicio firmă de transport, de foarte mulţi ani, pentru că aceste rute sunt ineficiente. Dacă „experţii” de la Consiliul Concurenţei găsesc o soluţie pentru a asigura transpport rutier de cea mai bună calitate, eventual gratuit, noi îi felicităm. Dar statul nu acordă subvenţii pentru aceste rute operate de transportatorii privaţi, ceea ce înseamnă că firmele ar putea renunţa la şi mai multe rute, dacă li se vor impune condiţii imposibil de respectat. Cei care vor avea de suferit vor fi călătorii care nu vor mai avea transport rutier autorizat. Dacă „experţii” ar fi verificat aceste rute neoperate de firmele de transport, ar fi constatat că singura variantă care le rămâne românilor este „ia-mă nene”. La fel a fost şi în cazul Caracal.
Probabil că transportul rutier autorizat de persoane trebuie să fie eliminat, pentru a le face loc pe piaţă piraţilor şi firmelor de „transport alternativ”. Acestora nu li se mai verifică vechimea autovehiculelor şi nici nu contează experienţa şoferilor sau faptul că statul va desfiinţa zeci sau sute de locuri de muncă, pentru a face loc evaziunii fiscale. Înainte de a invoca „proceduri concurenţiale”, „experţii” ar fi trebuit să verifice concurenţa firmelor private care operează pe aceste rute fără a primi vreun ajutor financiar de la stat, pe care le compară cu cele subvenţionate din bugetele locale.
Articol publicat în cadrul parteneriatului dintre cotidianul Magazin Sălăjean şi ziarul Bursa. www.bursa.ro