Directorul CNADNR, Cătălin Homor, promite să execute, până în 2019, cu angajați proprii, centurile mai multor orașe, printre care se numără și Zalăul. Chiar dacă a fost făcută pentru presa centrală, este totuși prima declarație oficială a șefului Companiei Naționale de Drumuri, cu privire la finalizarea lucrărilor la şoseaua ocolitoare a municipiului Zalău. O declarație care dă, oarecum, speranțe celor care nu mai credeau în finalizarea proiectului demarat în urmă cu opt ani, şi care s-a blocat în 2010 din lipsă de fonduri. De altfel, promisiunea reprezentantului CNADNR vine să confirme ultimele declarații ale primarului municipiului Zalău, Ionel Ciunt, care, la finele lunii august, ne spunea că investiția la șoseaua de centură – tronsonul II este cuprinsă în Masterplanul de Transport, care, ulterior, mai precis la mijlocul lunii trecute, a fost aprobat de Guvern. „Din discuțiile telefonice avute cu reprezentanții Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) știu că investiția va fi făcută de către CNADNR, care lucrează la revizuirea Studiului de Fezabilitate, pentru că este întocmit din 2006 și pot apărea unele modificări. De asemenea, se lucrează la documentația de atribuire a Proiectului Tehnic, iar următoarea etapă va fi achiziția pentru execuția lucrărilor”, ne-a mai declarat Ionel Ciunt la acea dată.
Contractul de lucrări pentru construirea tronsonului I al şoselei ocolitoare a fost derulat în perioada martie 2008 – septembrie 2010. Investiţia a fost finanţată prin programul Phare Ces Infrastructura Mare 2005, din bugetul UE, bugetul naţional şi bugetul local. Lucrările efective au fost finanţate în următoarele procente: aproximativ 55 la sută – UE, 18 la sută – bugetul naţional, 27 la sută – bugetul local. Din bugetul local au fost acoperite toate costurile legate de exproprierea terenului. Valoarea totală a proiectului (primul tronson) a fost de 50,3 milioane lei, din care 3,29 milioane lei reprezintă valoarea exproprierilor, 45 milioane lei – valoarea lucrărilor, iar diferenţa a fost reprezentată de alte cheltuieli (valoarea documentaţiei tehnico – economice, ISC, valoarea contractului de descărcare arheologică, managementul proiectului). La acestea se adaugă costurile cu dirigenţia de şantier acoperite direct de Ministerul Dezvoltării.
Investiția a fost împărţită în doua etape, existând şi două motive care ar fi justificat acest lucru: valoarea maximă a ajutorului care putea fi obţinut prin programul Phare era de 6,6 milioane de euro (5 milioane bugetul UE, 1,6 milioane bugetul naţional – valori fără TVA). Diferenţa trebuia acoperită în intregime de la bugetul local.
Pentru întreaga investiţie de 15,5 km de şosea ocolitoare a municipiului, bugetul local nu a putut să acopere diferenţa, suma fiind considerată de către autorități ca fiind foarte mare. O altă barieră în calea acestui proiect a fost problema mutării poligonului MApN de la Zalău la Crasna, o operaţiune care a produs discuţii, disensiuni, controverse atât de partea autorităţilor sălăjene cât şi de partea Ministerului Apărării. Reamintim că reprezentanții MApN doreau un poligon mai mare, nefiind pe deplin hotărât să renunţe la cel din Zalău, proprietarii din Crasna trebuiau expropriaţi şi, fireşte, plătiţi pentru terenul pe care îl dădeau MApN-ului.
De altfel, şi premierul Dacian Cioloş a promis cu ocazia vizitei efectuate în Zalău, în urmă cu o jumătate de an, că va face tot posibilul ca lucrările să fie urgentate. Noi încă mai așteptăm…
Ati uitat sa faceti o parcare pa centura, proiectanti de …2 lei.