Anul 2013 va aduce românilor un nou document – cartea electronică de identitate, aceasta urmând să conţină atât date cu caracter personal din cartea din identitate, cât şi informaţii suplimentare. Astfel, cartea electronică de identitate va cuprinde numele şi prenumele titularului, sexul, cetăţenia, data şi locul naşterii titularului, fotografia şi Codul Numeric Personal, precum şi adresa lui de domiciliu. De asemenea, în acelaşi act vor fi incluse părinţilor titularului, certificate digitale, dar şi date biometrice ale titularului constând în imaginea facială şi imaginile impresiunilor papilare a două degete (amprente, n.r.). Imaginile impresiunilor papilare se colectează numai cu acordul expres al solicitantului cărţii electronice de identitate sau, în cazul minorilor şi al incapabililor, numai cu acordul expres al părinţilor sau, după caz, al părintelui care exercită autoritatea părintească ori al reprezentantului legal. Imaginile impresiunilor papilare colectate la momentul depunerii cererii de eliberare a cărţii electronice de identitate se şterg prin procedură automată imediat după personalizarea acestui document.
Directorul Direcţiei Judeţene de Evidenţă a Persoanelor Sălaj, Patriciu Curta, a declarat că introducerea cărţii electronice de identitate este reglementată de Ordonanţa de urgenţă 69/2002 şi de Ordonanţă de urgenţă 82/2012, aceasta din urmă fiind pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind evidenţa persoanelor, actele de identitate ale cetăţenilor români, precum şi actele de rezidenţă ale cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European rezidenţi în România. Ordonanţa de Urgenţă 82/2012 este aplicabilă din 12 ianuarie 2012 – ziua în care a fost publicată în Monitorul Oficial. “Va fi elaborată, până în 30 iunie, o platformă pilot pentru constituirea sistemului informatic de emitere a cărţii electronice de identitate şi a cărţii de identitate de rezidenţă şi punerea lor în circulaţie”, a declarat Patriciu Curta.
Potrivit sursei citate, autorităţile centrale vor desemna judeţele care vor fi cuprinse în programul pilot. “Deocamdată, nu se ştie care vor fi acele judeţe. Aşteptăm informaţii de la Bucureşti în acest sens”, a declarat Patriciu Curta.
Cartea electronică de identitate va fi de tip smart card şi va conţine date în format tipărit sau în format inscripţionat prin tehnologie laser şi în format electronic, precum şi elemente de particularizare şi de siguranţă.
Verificarea identităţii titularului cărţii electronice de identitate se va stabili prin compararea directă a datelor biometrice preluate de la titularul acesteia, cu ocazia verificării, cu datele înscrise în cartea electronică de identitate, confom legislaţiei în vigoare. Cartea electronică de identitate va permite titularului utilizarea semnăturii electronice calificate.