Poliția a lansat, zilele trecute, o campanie de prevenire a prejudiciilor cauzate prin infracționalitatea cibernetică, campanie adresată cetățenilor active în mediul online. Internetul a devenit un mediu foarte atractiv pentru infractorii cibernetici. Autorii folosesc metode ingenioase și promisiuni mascate în nenumărate oferte, cu scopul de a obține bani sau informații financiare valoroase de la potențialele victime. Vestitele „Scrisori nigeriene” nu mai sunt de mult timp singurele tipuri de fraude în mediul online. Tacticile folosite de infractorii informatici sunt din ce în ce mai inovative și greu de detectat. Începând cu însușirea nelegală a calității de manager al unei companii, până la punerea în scenă a unor false relații de dragoste, autorii de astăzi fac tot ce pot să obțină ceea ce vor – banii și/sau datele dumneavoastră.
În acest context, Poliția Română, împreună cu Europol și Federația Europeană a Băncilor lansează o campanie de prevenire a celor mai întâlnite șapte tipuri de fraude în mediul online. Timp de o săptămână, Poliția Română împreună cu Centrul European Cybercrime din cadrul EUROPOL, agențiile de aplicare a legii din Statele Membre ale Uniunii Europene, cărora li se alătură alte cinci state non-membre, 24 de asociații bancare naționale și alți actori implicați în lupta împotriva criminalității informatice vor acționa pentru creșterea gradului de conștientizare cu privire la acest fenomen infracțional.
Campania se desfășoară, în perioada 17-23 octombrie a.c., în cadrul European Cyber Security Month – Luna Europeană a Securității Cibernetice, serie de manifestări care se derulează anual în luna octombrie, având la bază o campanie de comunicare derulată pe rețelele sociale.
Conform recomandărilor unui raport elaborat de EUROPOL, cea mai eficientă metodă de apărare împotriva amenințărilor de tip social-engineering este reprezentată de educația potențialelor victime, care, în cazul de față, pot fi reprezentate de toți cei care accesează internetul.
Materialele de promovare, elaborate pentru această campanie, includ informații și recomandări cu privire la cele mai întâlnite 7 tipuri de fraude în mediul online și cum pot fi acestea evitate. Frauda Mesaj de la șef – vizează angajații autorizați să efectueze plăți. Autorul sună sau trimite un e-mail, pretinzând că este unul dintre managerii companiei și îi determină să plătească o factură falsă ori să efectueze un transfer din contul firmei.
Recomandări adresate de polițiști angajatorilor: fiți conștienți de riscuri și asigurați-vă că angajații sunt informați și conștienți; încurajați-vă angajații să proceseze cererile de plată cu prudență; implementați protocoale interne privind plățile;
– puneți în aplicare o procedură pentru a verifica legitimitatea cererilor de plată primite prin e-mail; actualizați securitatea tehnică. Din recomand[rile adresate angaja’ilor, amintim: aplicați în mod strict procedurile de securitate pentru plăți și achiziții publice. Nu trebuie omisă nicio etapă! Verificați întotdeauna cu atenție adresele de e-mail atunci când gestionați informații sensibile/transferuri de bani. Fraudatorii folosesc adesea e-mailuri de tip copycat, unde un singur caracter diferă de original; dacă aveți îndoieli cu privire la un ordin de transfer, e de preferat să consultați un coleg competent, chiar dacă vi s-a solicitat discreția; nu deschideți niciodată link-uri sau atașamente suspecte primite prin e-mail. Trebuie acordată o atenție deosebită când se verifică email-urile personale pe computerele companiei; restricționați informațiile și acționați cu prudență în ceea ce privește mediile sociale; dacă primiți un email sau un apel suspect, trebuie întotdeauna să informați departamentul IT.