Faptul că așteptatul eveniment comercial „Black Friday” a devenit, de la an la an, o modalitate tot mai populară printre comercianți de a păcăli consumatorii nu mai este un secret pentru nimeni, nici măcar pentru cei de la Protecția Consumatorului. Clienții au observat de-a lungul timpului, faptul că ofertele prezentate sunt de fapt, în tot mai multe cazuri, niște minciuni sfruntate, foarte mulți dintre vânzători, între care nume de rezonanță pe piața românească sfidând nu doar cele mai elementare reguli de bun simț ci și legea, care le interzice acestora să modifice prețurile la produse cu cel puțin 30 de zile înaintea startului evenimentului denumit Black Friday.
Un singur exemplu ne-a fost semnalat vineri de către un zălăuan, deși suntem absolut convinși că mulți dintre dumneavoastră ați avut parte și acum, dar și în trecut, prin astfel de întâmplări care demonstrează, o dată în plus, faptul că în România comerțul este bazat în principal pe păcăleli, neseriozitate și încălcarea legii. Respectul față de clienți, inclusiv față de cei fideli, reprezintă un lucru de care foarte mulți comercianți nu au auzit, iar dacă au auzit sau au văzut pe la alții, pentru ei ignoranța rămâne cuvântul de ordine. Astfel, un televizor marca și modelul pe care le vedeți descris clar în fotografie, a fost achiziționat în luna mai 2019 cu prețul de 1.900 de lei. Ca o observație, la acest preț clientul a mai avut o reducere de 200 de lei prin tichetul Rabla electrocasnicelor, prețul de vânzare “curat” fiind însă 1.900 de lei. Cu o zi înainte de startul Black Friday, același produs (marcă, diagonală, caracteristici, model etc) afișa un preț la același vânzător de 4.131 de lei, adică mai mult decât dublul prețului cu care același produs s-a vândut în luna mai, atunci când nu era vorba de nicio campanie de reduceri.
Nu mai punem la socoteală faptul că discutăm de un produs catalogat ca fiind deja depășit, alte modele fiind introduse pe piață în ultimele șase luni, lucru care în mod normal ar fi trebuit să determine comerciantul să reducă prețul produsului acum, preț aferent lunii mai, cel de 1.900 de lei, iar la prețul redus să se aplice și reducerea reală de Black Friday, astfel încât să nu avem în față o dublă fraudă chiar în noaptea marilor reduceri. Dimpotrivă, acum, chiar și de Black Friday, acest televizor are un preț dublu. Iar exemplele pot continua la nesfârșit. Mulți cititori ne-au contactat, vineri, la redacție spunându-ne că noaptea de joi spre vineri a fost, de fapt, o păcăleală pe foarte multe site-uri, chiar și cei mai îndemânatici și rapizi internauți nereușind, indiferent cât de repede s-au mișcat, să achiziționeze un produs aflat la așa-zis reducere, pentru că într-un interval de câteva zeci de secunde, de la punerea produsului în coșul virtual și până la finalizarea comenzii au fost înștiințați că produsul nu mai există pe stoc. Din păcate, tot ceea ce puteți face este ca în astfel de cazuri să vă adresați Protecției Consumatorilor cu o sesizare dovedită, însă, chiar și în acest caz vă puteți alege în final doar cu nervi și timp pierdut, pentru că soluțiile în asemenea situații ori nu vin niciodată, ori nu sunt în măsură să rezolve problema pe fond. Așadar, atenție sporită atunci când faceți cumpărături, aceste zile transformându-se la noi, în alarmant de multe cazuri, într-o țeapă de zile mari.
Cu câteva luni în urmă, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, declara referitor la aceste practici de Black Friday: “Ceea ce am constatat noi este că preţurile care apar ca fiind reduceri semnificative faţă de preţul uzual nu sunt de fapt nişte reduceri speciale pentru Black Friday, sunt de mult ori preţuri care erau practicate deja de mai multe luni de comercianţi, deci asta este o situaţie des întâlnită. Legea spune că poţi să afişezi o promoţie dacă e o reducere a preţului pe care l-ai practicat în trecut. Dacă luni de zile ai avut promoţia X, înseamnă în realitate că ceea ce apare ca promoţie e preţul normal şi nu faci, de fapt, nicio reducere. În acelaşi timp, acolo unde avem suspiciuni la încălcarea Legii concurenţei, deci nu a Legii protecţiei consumatorului, am declanşat noi o investigaţie, pentru a ne lămuri în ce constau suspiciunile. Suspectăm că sunt situaţii în care platformele îşi avantajează produsele proprii, că nu sunt neapărat mai ieftine decât alte produse oferite la vânzare, dar îndrumă clienţii spre produsele proprii în dauna produselor oferite de alţi producători prin intermediul aceleaşi platforme”, a adăugat preşedintele Consiliului Concurenţei. Întrebat câte firme sunt în această situaţie, el a arătat că în privinţa promoţiilor este vorba despre un număr mare din vânzările Black Friday. “Mare parte dintre ele sunt afectate de această practică a unor aparente promoţii. Sancţiunile prevăzute de lege sunt de competenţa APC”, a explicat Bogdan Chirițoiu.
Ați explicat dv foarte bine. Este o febră a cumpărării, întreținută de site-urile de e-commerce și de presă (ziare, TV). Din păcate, mai durează pînă românii se conving să cumpere cu precauție. Informație există destulă pe internet, dar pare mai ușor să dai click pe comandă! Plus, review-urile de pe site-uri sînt înșelătoare: cred că peste 95% dintre cei care au cumpărat produsul scriu că este „cel mai bun”, „best buy” și alte năzbîtii despre „calitate/preț” – doar n-o să scrie că nu-i chiar așa de bun cum au crezut. Doar vreo cîțiva știu ce scriu în recenzie, compară, arată plusuri și minusuri.
Sper că nu-i interzis să recomand site-urile COMPARA.RO și PRICE.RO. Întrebați pe Google despre produsul respectiv – site-ul care vinde produsul NU este cel mai bun sfătuitor. Informați-vă suficient și corect!
scuze, COMPARI.RO
eu am cumparat un tv la fel, doa firma era alta, anu trecut in aprilie cu 1900 lei. deci teapa…… este mare
La emag daca nu urmaresti produsul ce doresti sa-l cumperi ,macar cu o luna inainte sigur iei teapa.
la ALTEX / Flanco un PS4 cu 3 jocuri era 1.349.99 lei acum o luna si ianite de marile reduceri I-a crescut pretul la 1.649.99 lei.
neseriosi !!