Sălăjenii care vor să îşi înmatriculeze maşinile second-hand pot obţine o programare la Registrul Auto Român (RAR) abia începând cu 9 martie, ne spune directorul RAR Sălaj, Călin Forț. Eliminarea timbrului de mediu, începând cu data de 1 februarie, a adus o creştere a numărului persoanelor care doresc să-şi înmatriculeze maşinile la mâna a doua cumpărate din străinătate. Astfel, dacă în luna decembrie 2016, pe porțile RAR Sălaj intrau zilnic o medie de 45 de mașini, în aceste zile, programările au crescut cu aproximativ 50 de procente. „Faţă de luna decembrie a anului 2016, numărul de programări la RAR a crescut cu aproximativ 50 la sută. Astfel, dacă în decembrie 2016, zilnic, aveam 45 de programări, din luna ianuarie s-a ajuns ca numărul acestora să crească la la 60-65 pe zi”, ne spune Călin Forț.
Programări online sau prin bon de ordine
Începând cu 1 februarie, proprietarii de mașini nu mai sunt nevoiți să achite timbrul de mediu, deoarece această taxă a fost eliminată definitiv, potrivit unui act normativ publicat recent în Monitorul Oficial. Cei care doresc să îşi facă o programare la acest Serviciu, o pot face atât online, accesând site-ul Prefecturii Sălaj, secţiunea Permise şi Înmatriculări, fie printr-un bon de ordine ce poate fi obţinut în incinta Serviciului situate pe strada Unirii din Zalău.
Timbrul de mediu reprezenta, conform OUG nr. 9/2013, o sumă datorată de proprietarii de autoturisme pentru emisiile provenite de la acestea. În principiu, taxa trebuia plătită (o singură dată) la prima înmatriculare a unui autovehicul în România sau la prima vânzare în țară către o altă persoană.
În cursul anului trecut, timbrul de mediu a fost declarat parțial ilegal de către Curtea de Justiție a Uniunii Europene. La acel moment, fostul Guvern a explicat că va căuta soluții pentru restituirea taxei către proprietarii de mașini, dar încă nu s-a luat o decizie în acest sens. Opt taxe care ţin de regimul permiselor auto şi a înmatriculării autovehiculelor au dispărut începând cu 1 februarie: Taxă înmatriculare permanentă sau temporară pentru autovehicule şi remorci cu masa totală maximă autorizată de până la 3.500 kg inclusive – 60 lei; Taxă înmatriculare permanentă sau temporară pentru autovehicule şi remorci cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3.500 kg – 145 lei; Taxă examinare pentru obţinerea permisului de conducere pentru autovehicule din categoriile şi subcategoriile A, A1, B, B1 şi B+E – 6 lei; Taxă examinare pentru obţinerea permisului de conducere pentru autovehicule din categoriile şi subcategoriile C, C1, Tr, D, D1, CE, DE, C1E, D1E, Tb şi TV – 28 lei; Taxă examinare persoane cărora le-a fost anulat permisul de conducere, precum şi persoane care au fost respinse de 3 ori la examenul pentru obţinerea aceleiaşi categorii a permisului de conducere – 84 lei; Taxă de autorizare provizorie a circulaţiei autovehiculelor şi remorcilor neînmatriculate permanent sau temporar – 9 lei; Taxe de autorizare a circulaţiei pentru probe a autovehiculelor şi remorcilor – 414 lei; Tarif perceput pentru înregistrarea cererilor persoanelor fizice şi juridice privind furnizarea unor date din Registrul naţional de evidenţă a persoanelor, precum şi din Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi certificatelor de înmatriculare şi din registrele judeţene şi al municipiului Bucureşti de evidenţă a permiselor de conducere şi certificatelor de înmatriculare – 5 lei.
Îți dă cu o mână, îți ia cu alta
Din nefericire, taxa auto deja plătită de șoferi și care trebuia restituită acestora într-un interval de 5 ani nu va mai fi dată înapoi, deoarece Ordonanța care permitea rambursarea a fost anulată începând cu 1 februarie. Ordonanța impunea plata taxei de timbru, dar și restituirea banilor deja achitați. Cum timbrul de mediu a fost anulat din această lună, și restituirea banilor este anulată.
Acum, Ministerul Mediului, care gestionează taxa auto, transmite că pentru restituirea banilor este necesară o nouă ordonanță. Până acum, însă, autoritățile au făcut tot posibilul să nu restituie această taxă, stabilind procedura de restituire anulată acum doar la presiunea Comisiei Europene, astfel că este greu de crezut că vor emite benevol o nouă procedură în baza căreia banii să fie dați înapoi. “Având în vedere abrogarea OUG nr. 9/2013, contribuabililor nu li se vor mai restitui, pe cale administrativă, sumele în speță. Restituirea pe cale administrativă a acestor sume poate fi realizată doar în baza unui nou act normativ ce ar trebui emis în perioada următoare”, este precizarea Ministerului Mediului.
Astfel, prin abrogarea integrală a OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule se elimină inclusiv posibilitatea restituirii pe cale administrativă a sumelor prevăzute de art. 12, respectiv a sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, pe parcursul a cinci ani calendaristici, prin plata în fiecare an a 20 la sută din valoarea acestora. Prin Ordinul comun al Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor și al Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 682/1.154/2016 s-a aprobat procedura de restituire a sumelor prevăzute la art. 7, 9 și 12 din OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, precum și a sumelor stabilite de instanțele de judecată prin hotărâri definitive și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare. Având în vedere abrogarea OUG nr. 9/2013, faptul că ordinul mai sus menționat a fost emis în aplicarea art. 12 din OUG nr. 9/2013, contribuabililor nu li se vor mai restitui, pe cale administrativă, sumele în speță. Așadar, restituirea pe cale administrativă a acestor sume poate fi realizată doar în baza unui nou act normativ ce ar trebui emis în perioada următoare.
Autoritățile ar avea, în principiu, două variante pentru a rezolva problema: fie emit o ordonanță, fie emit o lege exclusiv pentru a stabili noi reguli de bază pentru restituirea vechilor taxe auto.