Faptul că ne confruntăm, mai ales în ultima perioadă, cu un val de accidente soldate cu morţi, răniţi şi pagube materiale însemnate, îşi găseşte o explicaţie nu doar în neatenţia şoferilor sau a pietonilor. Starea tehnică a autovehiculelor înmatriculate în judeţul Sălaj este, cu certitudine, una din principalele cauze ale nenorocirilor de pe şosele, un factor care trebuie să ne pună serios pe gânduri. La aproape jumătate din autovehiculele verificate pe raza judeţului s-au constat defecţiuni, iar 124 au prezentat pericol imminent de accident. Cu alte cuvinte, 124 de potenţiali “terminatori” pe patru roţi, cu sistemele de direcţie, frânare sau iluminat existente doar în fişa tehnică.
Registrul Auto Român (RAR) a verificat tehnic în trafic, pe parcursul anului trecut, 2.744 de vehicule în județul Sălaj. În urma controalelor, inspectorii RAR au descoperit că 4,52 la sută (124) dintre vehiculele controlate prezentau pericol iminent de accident, în special din cauza defecțiunilor majore la sistemul de frânare și la direcție. În aceste situații una dintre măsurile luate a fost reținerea certificatului de înmatriculare, certificat ce poate fi redobândit numai după efectuarea unei inspecții tehnice la reprezentanțele Registrului Auto Român.
“Ucigaşi” pe patru roţi: fără frâne, fără direcţie, fără lumini
Din totalul autoturismelor, autoutilitarelor, motocicletelor și remorcilor oprite, 41 la sută au prezentat diferite probleme tehnice sau legate de acte iar 25,55 la sută au fost respinse pentru că au fost considerate neconforme din punct de vedere al securității rutiere (inspectorii RAR au constatat proasta funcționare a instalației electrice de iluminare și semnalizare, defecțiuni ale sistemului de frânare, starea necorespunzătoare a șasiului, caroseriei sau pneurilor, jocuri anormale în mecanismul de direcție sau în articulațiile punților față și spate). Din totalul vehiculelor verificate, 2,45 la sută au fost neconforme din punct de vedere al dovezii de efectuare a inspecției tehnice periodice (dovada de efectuare a ITP expirată, dovezi de efectuare a ITP false).
În urma analizei emisiilor poluante, la 15,83 la sută dintre autovehiculele verificate inspectorii RAR au constatat depășirea nivelului maxim admis. La nivelul întregii țări, Registrul Auto Român a verificat tehnic în trafic, în anul 2015, 81.702 vehicule. Dintre aceste vehicule, aproximativ 27 la sută au fost mai vechi de 15 ani, 32,35 la sută aveau între 11 și 15 ani, iar 12,34 la sută aveau între 9 și 10 ani. Au fost oprite și vehicule mai noi: 4,74 la sută aveau între 1 și 3 ani și 24,04 la sută între 4 și 8 ani. Procentajul de respingere în funcție de vechime arată că 63,07 la sută dintre vehiculele mai vechi de 15 ani au prezentat diferite neconformități, față de 48,01 la sută dintre cele cu vârsta cuprinsă între 6 și 8 ani sau 28.47 la sută la cele mai noi de 3 ani.
În Sălaj s-au aplicat 463 sancţiuni
În urma controalelor mixte desfășurate în județul Sălaj de către Registrul Auto Român și Poliția Rutieră, pe parcursul anului 2015 au fost aplicate 437 de sancțiuni și au fost reținute 29 de permise de conducere și 333 de certificate de înmatriculare.
Directorul General al Registrului Auto Român, George-Adrian Dincă, menționează că rezultatele controalelor desfașurate în trafic nu reflectă starea generală a parcului auto din România, deoarece echipajele mixte R.A.R. – Poliție opresc pentru verificare doar acele vehicule care sunt susceptibile de a prezenta defecțiuni.
De ce nu exista posibilitatea sa poata fi sesizat RAR de catre cetateni? Exista masini in trafic care scot un fum de nu se vede nimic in urma lor. Ar trebui sa existe un telefon unde sa faci sesizari.
Da in tradevar, sunt masini cu probleme, dar e o alta prolbema ca o gramada de prosti au permis… care is ca niste camicaze in circulatie…