Codul Rutier prevede faptul că anvelopele de iarnă sunt obligatorii din momentul în care începe să ningă, indiferent de perioadă, cât timp este carosabilul acoperit de zăpadă. Obligativitatea dotării autovehiculelor cu cauciucuri de iarnă nu depinde de un anumit interval de timp, ci exclusiv de condiţiile meteo. Potrivit statisticilor, măsura dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă, adecvate vremii, este pe deplin justificată, numărul accidentelor rutiere survenite din această cauză fiind mai mic comparativ cu perioada în care cauciucurile de iarnă nu erau obligatorii. Este extrem de important ca anvelopele să fie într-o stare bună, corespunzătoare, să nu prezinte urme de uzură ori defecţiuni. Sigur că sunt de preferat <<gumele>> noi, însă mulţi şoferi nu îşi permit achiziţionarea acestora, preţul fiind unul destul de ridicat, în aproape toate cazurile.
Dacă anvelopele second hand reprezintă opţiunea majorităţii şoferilor, poliţiştii rutieri avertizează că acestea pot avea multe vicii ascunse, costurile pe care le-am putea plăti în cazul în care acestea devin cauza unui eveniment rutier fiind cu mult mai mari decât acelea pe care le-am achita la achiziţionarea unui set de cauciucuri noi.
Conducătorii auto depistați în neregulă riscă, pe lângă amendă, să rămână temporar şi fără certificatul de înmatriculare al autovehiculului, însă consecinţele pe care le pot aduce folosirea anvelopelor necorespunzătoare pot fi de multe ori unele cu mult mai grave decât pierderile băneşti suferite prin achitarea unei amenzi. Polițiștii rutieri nu vor face rabat de la aplicarea legii iar amenzile pe acest segment contravențional sunt foarte mari.
La sfârșitul anului trecut, una dintre cele mai mari amenzi aplicate de polițiștii rutieri a fost de 1.125 de lei, pentru această contravenție – lipsa anvelopelor de iarnă pe autoturismul condus de un zălăuan.