Consumatorii care intenţionează să-şi achiziţioneze diferite bunuri cu ocazia reducerilor oferite de comercianţi în „Black Friday – Vinerea Neagră” sunt sfătuiţi de Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Sălaj să fie atenţi la oferte şi să-şi cunoască drepturile. Potrivit unor informaţii furnizate de Dorina Rednic, comisar şef adjunct al instituţiei amintite, cel mai important aspect pentru consumatori este faptul că indiferent de denumirea acestei perioade de reduceri vor beneficia de aceleaşi drepturi pe care le au în general, iar comercianţii trebuie să respecte o serie de reguli bine stabilite prin prevederile legale în vigoare.
Reguli pentru comercianţi
Comercianţii care vor aplica reduceri sunt obligaţi să afişeze preţul într-un mod foarte clar, lizibil şi uşor de citit cu toate taxele incluse, inclusiv TVA-ul şi alte taxe suplimentare dacă este cazul. De asemenea, orice comerciant care anunţă o reducere trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse sau servicii identice. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu în ultimele 30 de zile, înainte de aplicarea preţului redus. La achiziţionarea produselor on-line, comercianţii sunt obligaţi să ofere informaţii complete despre: societatea sa şi datele de contact, caracteristicile produsului, preţ, comisioane – taxe, metode de plată, costurile livrării şi data aproximativă a livrării.
Drepturile consumatorilor la achiziţionarea produselor on-line
Potrivit comisarului şef adjunct al CJPC Sălaj, în situaţia în care consumatorul a achiziţionat un produs prin intermediul unui magazin online are dreptul să se răzgândească în termen de 14 zile lucrătoare şi să-şi primească banii înapoi, fără nici un fel de explicaţie. Singura obligaţie a consumatorului este asumarea costurilor directe efectuate cu returnarea produsului. Aceste drepturi nu se aplică atunci când se cumpară ziare, înregistrări audio, video sau programe informatice, dacă acestea au fost desigilate; produsele care se pot degrada rapid, de exemplu anumite alimente, produsele personalizate, pachete turistice, cumpărături făcute pe o platformă de licitaţii on-line, servicii financiare pentru care se aplica reguli specifice, pariuri şi participarea la loterie. De precizat este faptul că perioada de livrare nu poate fi mai lungă de 30 de zile calendaristice, iar în cazul cumpărăturilor virtuale există şi anumite riscuri pentru consumatori. Este vorba despre site-urile false. Reprezentantul CJPC Sălaj, atrage atenţia că un site bine realizat nu reprezintă automat un indiciu că respectiva societate respectă legea, comerciantul fiind obligat să ofere informaţii complete despre: compania sa şi datele de contact, caracteristicile produsului, preţ, inclusiv toate taxele şi comisioanele, metode de plată, precum şi costurile livrării, dreptul de a denunţa unilateral contractul şi data aproximativă a livrării. În cazul în care nu sunt oferite aceste informaţii, consumatorii sunt sfătuiţi să nu cumpere. Dorina Rednic atrage atenţia consumatorilor care intenţionează să achiziţioneze produse de pe internet că au aceleaşi drepturi privind garanţia produsului ca şi la cumpărăturile directe din magazin – doi ani de la data achiziţionării.
De asemenea, consumatorii sunt sfătuiţi să păstreze bonul fiscal sau factura, acte care dovedesc data şi locul achiziţionării, de care voir avea nevoie în cazul unei eventuale probleme.