Sălăjenii care achiziţionează diferite produse şi servicii prin intermediul internetului, on-line, sunt sfătuiţi de reprezentanţii Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Sălaj cu privire la cunoaşterea drepturilor şi obligaţiilor. După cum a explicat Dorel Fechete, comisar şef adjunct al instituţiei precizate, comerţul on-line reprezintă procesul de cumpărare, vânzare, sau schimb de produse, servicii sau informaţii prin intermediul reţelelor de calculatoare şi a internetului. Astfel, consumatorii trebuie să fie foarte atenţi să primească, conform obligaţiilor pe care le au comercianţii, cel puţin următoarele informaţii înainte de a încheia un contract on-line: principalele caracteristici ale produselor şi serviciilor, datele profesionistului, preţul produselor şi serviciilor, perioada de valabilitate a ofertei sau a preţurilor, costul de utilizare a mijloacelor de comunicaţie la distanţă, modalităţi de plată, livrare, executare, procedura profesionistului de soluţionare a reclamaţiilor, termenul de retragere şi formularul tipizat de retragere, existenţa unei garanţii legale şi durata contractului. „Un alt aspect, la fel de important, îl reprezintă dreptul de retragere care presupune renunţarea consumatorului la contractul on-line încheiat, deci la produsul sau serviciul comandat şi livrat, fără penalităţi şi fără invocarea vreunui motiv în termen de 14 zile de la încheierea contractului”, a adăugat comisarul şef adjunct Fechete.
Un prim pas în regula comerţului on-line, pentru consumator, este verificarea, înainte de încheierea contractului, dacă pe site comerciantul informează corect: datele de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de înregistrare în registrul societăţilor comerciale şi cel de înregistrare fiscală); caracteristicile esenţiale ale produsului; preţul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare – dacă este cazul; modalităţi de plată şi livrare; perioada de plată şi de livrare; perioada de valabilitate a ofertei şi a preţului; durata minimă a contractului, în cazul contractelpor care prevăd fuziunea curentă sau periodică a unui produs şi existenţa şi modului de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului. Înainte de achiziţionarea unui produs, consumatorul ar trebui să contacteze telefonic comerciantul pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau condiţiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde întrebărilor poate oferi consumatorului indicii cu privire la seriozitatea vânzătorului. De asemenea, cu privire la dreptul de denunţare a contractului, consumatorul trebuie să ştie că din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are la dispoziţie 14 zile pentru a-l returna. Şi asta în situaţia în care nu este mulţumit de produs, fără a fi nevoie să invoce vreun motiv. În cazul returnării produsului, consumatorul îşi poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului. Un aspect important este faptul că, căteţeanul, consumatorul, trebuie să citească termenii şi condiţiile de funcţionare a magazinului on-line deoarece termenul de 14 zile, în care poate opta pentru returnarea produslui, se preungeşte cu încă 12 luni, în cazul în care comerciantul nu a menţionat expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor. Informarea emisă de CJPC Sălaj vine în urma reclamaţiilor înregistrate, la sediul instituţiei, împotriva firmelor care vând produse şi în mediul on-line.
E-commerce are avantaje serioase. Titrarea prăpăstioasă că „crește nr. reclamațiilor” este neprofesionistă și nu sperie pe nimeni! Iar domnii reclamanți săbelească bine ochii și să nu comande la firme no name! Există site-uri de analize în orice domeniu, firmă, produs, există review-uri, deci dacă respectivii au calculator, internet și nu le știu folosi inteligent, mai bine să meargă cu oile.
ia intra matale pe toate site urile care au invadat romania cu haine, parfumuri, incaltaminte, toate FAKE ….inainte sa belim noi ochii n ar fi mai bine ca organele abilitate sa-i beleasca pe ei? Lasa-ne cu sfaturile tale propagandistice ca nu ne intereseaza. Sunt destui oameni pagubiti si fraieriti cu fotografii care nu au nicio legatura cu produsul primit prin colet asa ca fa pasi si lasa-ne.