Slaba oferta a locurilor de munca ii face pe multi dintre salajeni sa suporte constrangerile patronilor la care sunt angajati, de teama sa nu ajunga someri. Astfel se face ca, in acest an, doar 24 de salajeni au indraznit sa-si reclame angajatorii la Inspectoratul Teritorial de Munca. Cum era de asteptat, majoritatea sesizarilor se refera la neplata salariilor ori achitarea acestora cu intarziere de cateva luni, neacordarea concediului de odihna sau neincheierea contractelor de munca.
Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM) Salaj a inregistrat, de la inceputul anului si pana in prezent, 24 de sesizari scrise din partea salariatilor referitor la problemele pe care le intampina la societatile la care lucreaza. Ca de obicei, cele mai multe petitii au avut ca obiect neplata de catre angajatori a drepturilor banesti cum ar fi salarii, bani pentru concedii medicale sau de odihna, sporuri etc.
Numarul celor nemultumiti este extrem de scazut in raport cu salajenii care ocupa, la aceasta data, un loc de munca la firmele din judet. Chiar si in aceste conditii, numarul celor care si-au luat inima in dinti sa-si reclame angajatorii este in crestere fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Potrivit purtatorului de cuvant al ITM Salaj, Mariana Pop, printre aspectele reclamate se numara nemultumiri cu privire la: neplata drepturilor salariale; munca fara forme legale de angajare; nerespectarea prevederilor legislative privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate; neacordarea concediului de odihna cuvenit; neinmanarea contractului individual de munca salariatului la angajare. Domeniile de activitate ale firmelor impotriva carora au fost facute sesizari sunt diverse: transport, selectie si plasare forta de munca in strainatate, confectii, comert, constructii etc. Pana la aceasta data au fost solutionate 19 dintre sesizari, celelate fiind in termenul legal de solutionare, ne-a declarat purtatorul de cuvant.
In aceeasi perioada a anului trecut s-a inregistrat un numar de 17 sesizari scrise, iar pe tot parcursul anului 2011 au fost in total 55 de sesizari. Numarul reclamatiilor este insa mult mai ridicat, fiind primite si sesizari nesemnate de salariati. Potrivit sursei mentionate anterior, in perioada analizata au fost primite cateva zeci de sesizari telefonice sau pe e-mail-ul institutiei.
Cu toate acestea, tot mai putini salariati se incumeta sa-si reclame angajatorul. Numarul plangerilor, desi mai mare decat anul trecut, este in scadere fata de aceeasi perioada a anului 2010, cand au fost inregistrate circa 40 sesizari scrise.
Reprezentantul ITM Salaj sustine ca aspectele sesizate se verifica printr-un control efectuat de catre inspectorii de munca la societatile reclamate si, dupa caz, se aplica sanctiuni contraventionale si se dispun masuri de remediere a deficientelor. Ulterior se formuleaza raspuns petentului cu rezultatele controlului.
Un aspect important de retinut este ca toti cei care se decid sa isi reclame angajatorii beneficiaza de confidentialitate. Inspectorul de munca este obligat, prin statulul sau, sa pastreze confidentialitatea oricarei reclamatii care se inmaneaza in legatura cu nerespectarea prevederilor legale in relatiile de munca.