Mai multe categorii de persoane vor avea acces la ajutor în caz de deces, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență a Guvernului.
Ajutorul de deces se va acorda și în cazul persoanelor aflate în concediu de creștere a copilului de până la doi sau șapte ani (în cazul copilului cu handicap) sau în cazul decesului unui membru de familie, cu condiția ca persoana în cauză să fi fost asigurată înainte de a intra în concediu și raportul de muncă să fie suspendat.
În practică, s-au ivit mai multe cazuri în care, în cazul decesului copilului, mamele nu au putut obține acest ajutor, scrie avocatnet.ro
Altă situație vizează persoanele care, la data decesului, nu mai aveau calitatea de asigurat. Dacă, în ultimele trei luni anterioare decesului, persoana a fost asigurată măcar o zi, atunci ajutorul va fi acordat.
De asemenea, competența teritorială de acordare a ajutorului de deces revine casei teritoriale de pensii din raza de domiciliu a asiguratului/pensionarului decedat sau din raza de domiciliu a asiguratului/pensionarului care cere ajutorul de deces pentru membrul de familie.
Ajutorul de deces se acordă, atunci când moare un salariat sau un pensionar (sau un membru al familiei acestora), persoanei care a suportat cheltuielile în urma decesului. Această persoană poate fi soțul supraviețuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul sau, în lipsa acestora, oricare persoană care face această dovadă.
În cazul decesului asiguratului sau pensionarului, valoarea ajutorului este de 5.163 lei, iar în cazul decesului unui membru de familie (care nu trebuie neapărat să fi fost asigurat) al asiguratului sau al pensionarului, de 2.582 lei.