Alexandru Tamba
Fiecare dintre noi am avut de-a face cu tot felul de acte birocratice. Ori de câte ori am avut solicitări către diferite instituții era nevoie de o groază de documente, societățile comerciale trebuie să depună tot felul de declarații, multe din ele suparpunându-se, altele nu-și dovedesc sub nici o formă utilitatea, dar au rămas în virtutea inerției. Nu mai vorbesc de faptul că multe din documentele cerute în cazul în care solicităm diferite documente de la o instituție se află deja în baza de date a altei instituții a statului și ca urmare nu ar mai trebui cerută. Unele din aceste inadverdențe încep încet să se rezolve, dar rămân multe altele. Însă există și o anumită inerție în administrarea birocrației, birocrație înțeleasă de cei mai mulți dintre noi ca fiind necesitatea de a ne acoperi cu hârtii. Un exemplu ar fi faptul că deși, conform legii, nu mai este neceasară utilizarea ștampilei de către societățile comerciale, cu unele mici excepții, totuși, cele mai multe instituții solicită aplicarea acesteia pe diferitele documente depuse la respectivele instituții. Și legea este în vigoare de mai bine de un an. Acesta este doar un exemplu, dar mai sunt multe altele.
Suntem conștienți de faptul că un nivel de birocrație este necesară în sensul că anumite documente sunt indispensabile, dar este foarte important cum administrăm această birocrație. Cu alte cuvinte, cum organizăm fluxul documentelor solicitate contribuabililor, astfel încât documentele aflate la alte instituții să le putem prelua dintr-o bază de date comună tuturor instituțiilor statului, iar pe celelalte să încercăm să le eliberăm rapid și apoi să se asigure depunerea lor astfel încât timpul contribuabilului să fie folosit la maximum de eficiență, adică distanța dintre solicitările contribuabilului, depunerea actelor necesare și obținerea răăspunsului la cele solicitate, inclusiv eliberarea unor acte, să fie cât mai scurt, iar prezența fizică a solicitantului cât mai rară. Adică, solicitarea, rezolvarea problemei și eliberarea celor solicitate să se facă pe cât mai mult posibil electronic, prezența fizică să fie necesară doar în cât mai puține cazuri, atunci când nu este posibil altfel. Dacă toate acestea se vor avea în vedere, atunci viața noastră s-ar simplifica, iar timpul câștigat l-am putea utiliza altfel. Ca să nu mai vorbim de stresul eliminat, pentru că trebuie să recunoaștem că orice adeverință solicitată ne creează un mare stres.
Dar și în condițiile actuale, până la rezolvarea legislativă a acestei probleme, există loc de mai bine în administrarea birocrației la toate instituțiile statului. Trebuie doar să conșientizăm acest lucru și să acționăm în consecință. Argument: atunci când traseele birocratice nu sunt stabilite eficient, stresul, nervozitatea, presiunea, acționează deopotrivă, atât asupra contribuabililor, câ și asupra funcționarilor publici.