Limita maximă a ajutorului de urgenţă de la bugetul de stat acordat unei persoane singure sau unei familii, pe durata unui an calendaristic, va fi de 10.000 lei, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern. Acelaşi document stabileşte criteriile de acordare a ajutorului de la stat. Potrivit proiectului, pentru sprijinirea familiilor sau persoanelor singure ale căror locuințe și bunuri deținute în locuință au fost distruse din cauza calamităților naturale, inundațiilor, incendiilor sau altor situații similare, nivelul recomandat al ajutorului de urgență este următorul: 1.500 de lei pentru locuințe și bunuri deținute distruse în proporție de până la 25 la sută; 3.000 de lei pentru locuințe și bunuri deținute distruse în proporție de până la 50 la sută; 5.000 de lei pentru locuințe și bunuri deținute distruse în proporție de până la 100 la sută. Aceste sume se propun a fi utilizate și în situații de necesitate cauzate de accidentelor.
În situația înregistrării decesului unei persoane din cauzele amintite, se propune majorarea nivelurilor recomandate cu suma reprezentând cuantumul ajutorului de deces. Totodată, se prevede majorarea cu câte 1.500 lei în cazul în care se înregistrează rănirea persoanei singure sau a unui membru al familiei.
Pentru sprijinirea familiilor sau persoanelor singure aflate în situații deosebite cauzate de starea de sănătate ori alte cauze care pot conduce la riscul de excluziune socială, nivelul recomandat al ajutorului de urgență este următorul: 1.000 de lei pentru situații deosebite mai puțin grave; 2.500 de lei pentru situații deosebite grave; 4.000 de lei pentru situații deosebite foarte grave. De asemenea, se propune stabilirea unui nivel recomandat al ajutorului de urgență, precum și o limită maximă situată la 10.000 de lei pentru familiile sau persoanele singure, în funcție de situațiile de necesitate sau deosebite cu care se confruntă acestea.
Pentru acordarea de ajutoare de urgență peste limita maximă, agențiile teritoriale vor prezenta un referat pentru aprobare la Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială.
Criterii de acordare a ajutoarelor de urgenţă de la stat
Prin proiectul hotărâre de Guvern, se propune introducerea unor criterii pentru acordarea ajutoarelor de urgență de la bugetul de stat “care să aibă în vedere sprijinirea familiilor și a persoanelor singure pentru acoperirea nevoilor de bază, respectiv menţinerea locuinţei şi asigurarea condiţiilor de locuit, accesul la servicii medicale şi/sau de recuperare a stării de sănătate ori a capacităţii de muncă, combaterea cauzelor ce pot duce la abandon școlar, precum și a altor cauze ce pot conduce la riscul de excluziune socială”, după cum se arată în nota de fundamentare a actului legislativ.
În funcție de situația pentru care se solicită, se prevede ca la acordarea ajutoarelor de urgență să se țină cont de următoarele criterii, după caz: gradul de distrugere a locuinţei şi a bunurilor deţinute de familie sau de persoana singură; tipul locuinţei; asigurarea obligatorie a locuinţei; bolile şi afecţiunile medicale şi gravitatea acestora; perioada de tratament medical şi de recuperare medicală; nivelul de decontare al serviciilor medicale, al medicamentelor, al ortezelor, protezelor, dispozitivelor medicale etc. de către casele de asigurări sociale de sănătate sau de terţi; calitatea de asigurat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate; calitatea de asigurat în sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale; tipul familiei şi numărul membrilor din familie; veniturile nete lunare pe membru de familie sau ale persoanei singure; nivelul de îndatorare al persoanei sau familiei ce poate determina situaţii de risc de excluziune socială; posibilitatea de susţinere din veniturile proprii, fără afectarea nevoilor de trai minimale definite de Legea asistenţei sociale nr.292/2011, a cheltuielilor suplimentare generate de situaţia de necesitate sau deosebită; complementaritatea unor forme de sprijin din surse publice sau private. De asemenea, se prevede ca ajutoarele de urgenţă de la bugetul de stat să se poată acorda şi cetățenilor români care au rezidența, domiciliul sau se află temporar în străinătate. În acest sens, misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României colaborează cu atașatul pe probleme de muncă și sociale al Ministerului Muncii, din străinătate ori cu o persoană desemnată de conducerea misiunilor diplomatice/oficiilor consulare, în vederea verificării situației de necesitate sau deosebite cu care se confruntă aceștia, însă pentru aceste persoane nu se mai are în vedere utilizarea anchetei sociale.
Tipurile de ajutoare, principalele documente doveditoare necesare solicitării acestora, cuantumul ajutorului, precum și modalitatea în care se efectuează plățile urmează să se stabilească prin ordin al ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice, în termen de 10 zile lucrătoare de la data producerii calamității, a incendiului sau a accidentului.
Ajutoarele de urgenţă se pot acorda și pentru alte situaţii care se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
Totodată, a fost introdus un model de cerere care să conțină minimum de informații absolute necesare pentru evaluarea situației de necesitate sau deosebite, ulterior pe bază de anchetă socială. Existau două modele de anchete sociale, în prezent fiind păstrat doar un model de anchetă socială care a fost mult simplificată, fiind astfel și mai ușor de utilizat, potrivit iniţiatorilor.