O lege de o „maximă” importanţă şi îndelung „aşteptată” de români, a văzut lumina tiparului zilele trecute, şi a intrat victorioasă în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial. De ca şi când nu ar exista sute de proiecte de lege peste care s-a aşezat praful vremii, legi vitale pentru copii, tineri sau vârstnici, pentru bunul mers al acestei ţări, deputaţii au considerat că Legea privind interzicerea activităţilor de tip “ia-mă nene” va face, în sfârşit, ordine în rândul marilor „infractori” ai ţării, şoferii, călătorii, sau navetiştii.
Legea nr.129 din 2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 38 din 2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 396 din 5 iunie şi a intrat în vigoare începând cu 8 iunie. Oficial, autostopul devine o activitate interzisă prin lege şi pasibilă de amenzi deloc mici. Documentul a fost adoptat de Camera Deputaţilor la începutul lunii mai, iar Senatul l-a aprobat în octombrie 2014. Conform actului normativ, „transportul în regim de taxi şi transportul în regim de închiriere se realizează numai de către transportatorii autorizaţi care deţin autorizaţii taxi valabile, în cazul transportului în regim de taxi, sau copii conforme cu normele valabile, în cazul transportului în regim de închiriere, eliberate în condiţiile legii, pentru fiecare autovehicul utilizat. Este interzis totodată, transportul public contra-cost de persoane, cu un autoturism, fără a deţine, după caz, autorizaţie tip „taxi”, valabilă, sau copie conformă valabilă. De asemenea, este interzis şi transportul public contra-cost de mărfuri sau de bunuri cu un autovehicul cu masa maximă autorizată de cel mult 3,5 tone, fără a deţine autorizaăie taxi, ori altă autorizaţie valabilă. Persoanele fizice sau juridice care efectuează, în mod repetat, transport public contra-cost de persoane sau de mărfuri, fără să respecte regulile de mai sus, pot fi sancţionate cu amenzi cuprinse între 1.000 şi 5.000 de lei”. Bineînţeles că şoferii, dar şi clienţii care de multe ori nu se pot deplasa între localităţile din judeţ sau chiar pe distanţe mai mari folosind autobuzele sau microbuzele, vor găsi de comun acord o soluţie menită să menţină încă pe şoselele ţării, această variantă de transport la care fiecare dintre noi a apelat, poate, măcar o dată. Probabil poliţiştii vor fi nevoiţi să stea la pândă în locurile cunoscute, pentru că în rest, niciun control nu va putea demonstra unui şofer, că ocupantul scaunului din dreapta nu îi este rudă, prieten sau coleg. Sau o persoană alături de care se deplasează având un interes comun. Ori multe alte variante care pot face această lege o „soră” a mutantei care lovea în „mafia” bacşişului, un fiasco legislativ care a eşuat lamentabil în doar câteva zile. Şi atunci, cui foloseşte noua Lege a autostopului? Îndrăznim să sugerăm marilor făuritori de legi din ţară, implicit şi celor sălăjeni, că doar în ei ne mai este speranţa, să-şi ocupe timpul cu probleme cu adevărat importante, care îşi aşteaptă şansa la rezolvare prin legi care iată nu pot intra în discuţii pentru că nu au loc de acestor inepţii legislative.