Unul dintre bunurile indispensabile în zilele noastre este mașina, un obiect necesar și atât de util, încât ar fi ideal să funcționeze bine, și asta pentru cât mai mult timp.
Prelungirea fiabilității autoturismului ține de interesul fiecărui șofer în parte pentru siguranța sa și a pasagerilor și de cât de mult investește în reviziile tehnice. Să pornești într-o călătorie și să realizezi că plăcuțele de frână nu te țin, nu este tocmai cel mai sigur lucru. Filtrul de combustibil, scurgerile de lichid pot crea și ele probleme la drum lung.
Potrivit legislației române, mașinile personale sunt obligate să facă un ITP la fiecare 2 ani. Cele noi au nevoie de o astfel de revizie la 3 ani, iar cele cu o vechime de peste 12 ani, trec prin acest proces din an în an.
Revizia la 10.000 de km
Pentru a circula pe drumurile publice din România este necesar să ai un ITP valabil. Nu doar că este obligatoriu, dar acest act garantează că mașina întrunește cerințele de funcționare în siguranță. Motorul, suspensia, sistemul de franare, direcția, caroseria sunt câteva dintre elementele verificate la revizia de 10.000 de kilometri efectuați. În cazul în care autoturismul este foarte vechi, poți avea în vedere și distribuția. Aceasta se recomandă după 90.000 de kilometri, iar mecanicii includ în ofertele lor și manopera pentru distributie, dar și alte servicii.
Dacă bagi autovehiculul în service, fii atent la verificarea motorului, schimbul de ulei, precum și filtrele de ulei, combustibil, de particule și de aer. Dacă ai trecut de cei 10.000 de kilometri și ți se pare că mașina ta pierde lichide la sistemele de direcție, spre exemplu, este timpul pentru o revizie. Sistemul de alimentare trebuie să fie etanș, așa că verificarea injectoarelor e utilă și ea.
Sistemul EGR, toba, racordurile de evacuare, transmisia, pompa de injecție, bateria și nivelul de ulei din cutia de viteze intră pe lista verificării pentru acești kilometri parcurși. Instalația electrică intră la această revizie, dar și partea electronică, așa cum sunt afișajele de eroare.
Mecanicul sigur nu va uita de suspensie, de direcție și sistemul de frânare, ce include pompa de frânare, cea ABS, conducte, discuri de frână, scurgeri de lichid și servodirecția. Nu va trece neobservată nici caroseria, în special coroziunile se iau în calcul. Tot aici sunt verificate cum se închid portierele, geamurile, cum functionează sistemul de spălare a parbrizului și verificarea kit-ului de prim ajutor, a extinctorului și a triunghiurilor reflectorizante.
Revizia la 30.000 de km
Mașina ta a mai adunat niște kilometri în plus, astfel încât o revizie tehnică este iar necesară. În bord apar 30.000 de kilometri, așa că acum este timpul pentru un plus de verificare față de controlul de la 10.000 de kilometri. Pe lângă cele de mai sus, se adaugă și controlul bujiilor, iar, dacă l-ai folosit mai mult de 2 ani, se schimbă și lichidul de răcire. Înainte de a lăsa mașina pe mâinile unui mecanic, citește cartea tehnică a autoturismului, pentru că indicațiile producătorului pot fi relevante într-o stare de defecțiune. Ansamblul de distribuție se verifică doar dacă este cazul, iar lichidul de frână, sistemele electronice, dar și plăcuțele de frână sunt alte lucruri puse pe listă.
Revizia sezonieră
În lunile de primăvară și toamnă, pune ca prioritate pe lista lucrurilor importante de făcut și revizia tehnică la mașină. Ca o astfel de intervenție să nu te ia prin surprindere, deschide-ți un cont pentru situații de urgență. Așa va fi mai ușor de gestionat o situație precum necesitatea de a înlocui o piesă, de exemplu.
La schimbarea anotimpurilor, mecanicul tău va schimba lichidul de răcire și va verifica radiatorul și termostatul. Dacă ai pus combustibil de la diverse benzinării, atunci nu ar strica să iei în calcul și schimbarea filtrului special pentru acesta. Lichidul pentru parbriz pentru lunile reci trebuie sa aiba punctul de inghet cat mai ridicat. Filtrul de habitaclu și ustensile pentru deszăpezire trebuie și ele controlate.
Ca precauție, se recomandă să ai o cantitate mai mare de combustibil în rezervorul mașinii.
Rezultatele unei revizii tehnice spun problemele mașinii, dacă există, și reduc foarte mult posibilitatea apariției unei defecțiuni care să te pună în pericol pe tine și pe alți participanți la trafic. În plus, odată prima revizie făcută, vei primi și recomandările viitoare, așa că vei putea cere un necesar de piese, manoperă și costuri.
Sursa foto: unsplash.com