Aleşii judeţeni reuniţi, vineri, în şedinţă ordinară, au aprobat modificarea suprafeţei de teren pusă la dispoziţie în vederea dotării Spitalului Judeţean de Urgenţă (SJU) Zalău cu o instalaţie modernă pentru neutralizarea deşeurilor medicale. Solicitarea formulată în acest sens de către cea mai mare unitate spitalicească din judeţ este motivată de faptul că soluţia propusă iniţial de către Ministerul Sănătăţii s-a dovedit a fi subdimensionată. Ca urmare, conducerea SJU Zalău a solicitat alocarea unor aparate de neutralizare mai mari, care să poată face faţă volumului ridicat de deşeuri medicale periculoase rezultate din activitatea Spitalului.
Întrucât dimensiunile acestor echipamente nu mai corespund celor iniţiale, s-a impus şi modificarea suprafeţei de teren necesară implementării proiectului derulat de către Ministerul Sănătăţii, de la 75 de metri pătraţi, la 130 de metri pătraţi. Prin această investiţie, SJU Zalău îşi va reduce din cheltuieli, în condiţiile în care în decursul unui an unitatea plăteşte circa 360.000 de lei pentru a se „descotorosi” de deşeurile rezultate din activitatea medicală.
Ba mai mult, după ce instalaţia va deveni funcţională, Spitalul Judeţean ar putea obţine venituri suplimentare. Ideea a fost lansată de către consilierul judeţean Corin Penciuc, acesta propunând ca SJU Zalău să încheie contracte cu operatorii economici din sistemul sanitar – cabinete ale medicilor de familie ori cabinete dentare. „Conducerea Spitalului ar putea încheia, astfel, sute de contracte, în valoare de mii de euro”, a precizat Penciuc.
Managerul unităţii medicale, Laurenţiu Barna, nu exclude ca ideea să fie pusă în practică, însă ne-a declarat că aşteapta ca investiţia să fie finalizată pentru a şti dacă pot fi onorate şi alte contracte. „Nu vom putea neutraliza toate tipurile de deşeuri medicale. Mai întâi trebuie să vedem investiţia gata, să ştim ce capacitate vor avea instalaţiile şi apoi vom încheia contracte cu cabinetele medicale”, a precizat Barna.
Procesul de neutralizare nu va afecta populaţia din zonă, întrucât este unul nepoluant. În cadrul viitoarelor instalaţii, deşeurile medicale vor fi neutralizate prin procedee acceptate la nivelul Uniunii Europene, cu impact minim asupra mediului: autoclavare şi mărunţire, respectiv compactarea deşeurilor rezultate.
Obiectivul proiectului va fi realizat prin achiziţia de instalaţii de diferite capacităţi, amenajarea de spaţii unde vor fi amplasate respectivele instalaţii şi prin achiziţia dotărilor tehnice suplimentare. Proiectul va fi depus pentru finanţare de către Ministerul Sănătăţii, în cadrul Programului Operaţional Sectorial de Mediu, urmând ca Uniunea Europeană să participe cu 82,44 la sută din costurile privind achiziţia instalaţiei, restul de 17,56 la sută fiind pus la bătaie din bugetul de stat. Cu astfel de instalaţii ar urma să fie dotate 98 de spitale din ţară.