Sebastian Olaru – Agerpres
Meseria de pilot pe un elicopter SMURD este una vocaţională, ce presupune nu doar deplasare între două puncte, ci şi o încărcătură emoţională deosebită dată de faptul că un zbor poate salva viaţa unui om, consideră locotenent-comandorul Mihai Mureşan, comandant de echipaj în cadrul celui mai nou punct de operare aeromedical din ţară, de la Jibou.
Într-un bilanţ al celor cinci luni de când a fost dat în folosinţă heliportul de la Jibou, unde staţionează elicopterul SMURD dedicat zonei de nord-vest a ţării, Mihai Mureşan a împărtăşit presei, alături de copilotul locotenent Alexandru Dragne şi de şeful Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Sălaj, Adrian Chichişan, câteva din provocările şi satisfacţiile acestei meserii. Acesta a precizat că la nivel naţional operează 10 elicoptere SMURD, misiunile executate fiind de trei tipuri: primare – intervenţii la care elicopterele aterizează la locul evenimentului; secundare – misiunile de transfer interspitalicesc şi misiunile speciale – celelalte tipuri de misiuni, cele mai importante fiind cele de transport ale organelor pentru transplant, misiunile de căutare-salvare, dar şi misiunile de evaluare a unor dezastre. „Sunt elicoptere excepţionale din toate punctele de vedere. La fiecare zbor, la fiecare decolare sentimentul pe care-l am e unul foarte plăcut. E un elicopter frumos, foarte, foarte util. Dimensiunile rotorului portant şi ale aeronavei permit intervenţia în spaţii foarte restrânse, foarte limitate. Acest lucru este un mare avantaj, pentru că misiunile SMURD sunt misiuni care se desfăşoară în mare parte în medii greu accesibile cu alte mijloace, iar intervenţia cu elicopterul chiar face diferenţa, în acest sens. (…) Sunt elicoptere extrem de sigure, foarte bune din punct de vedere operaţional şi din punct de vedere a capabilităţilor de zbor, elicoptere de top cu care se execută misiuni umanitare în toate lumea – Germania, Eleveţia, SUA, Japonia şi aşa mai departe. În configuraţia maximă, elicopterul poate să transporte şase pasageri plus echipajul, deci opt persoane la bord. În configuraţia SMURD sunt două locuri în faţă – pilot copilot şi în spate două locuri pentru un medic şi un asistent şi targa pe care se aşează victima sau pacientul. Timpii de intervenţie sunt cei care contează cel mai mult. Pentru zborurile din zonă, reuşim să acoperim cu un timp de intervenţie de 20-25 de minute o mare parte din nord-vestul României. Viteza de zbor este de aproximativ 270 kilometru la oră”, a precizat Mihai Mureşan.
În ceea ce priveşte heliportul din Jibou, în cele cinci luni de activitate, elicopterele care au zburat în cadrul acestui punct de operare au totalizat un număr de 241 ore de zbor, numărul de persoane salvate cu ajutorul elicopterelor SMURD fiind de 158, cu un total de 162 de misiuni executate. „În acest timp au fost executate misiuni complexe, atât din punct de vedere operaţional, cât şi din punct de vedere al situaţiei medicale, misiuni care au evidenţiat punctul de operare aeromedical Jibou la nivel naţional ca fiind o bază de operare nouă, dar cu activitate intensă”, a afirmat comandantul de echipaj din Jibou. Patru din misiuni au fost în zone montane, greu accesibile, una din ele, în luna octombrie 2019, pentru căutarea şi salvarea, în munţii Maramureşului, cu numai 20 de minute înainte de căderea întunericului, a unui cetăţean ceh, căzut într-o prăpastie. Elicopterul a identificat turistul în timp util, ducând echipajul medical în apropierea victimei şi salvându-i astfel viaţa cetăţeanului ceh.”Fiecare misiune e una deosebită pentru noi şi are o importanţă şi o valoare nemăsurabilă. Ne amintim cu drag de ele şi ne bucurăm că putem să fim utili şi de folos persoanelor din acest judeţ şi din zona de responsabilitate a punctului de operare aeromedical Jibou. (…) Caracteristica unei misiuni aeromedicale este tocmai aceasta, că dincolo de zborul propriu-zis şi de faptul că trebuie să gestionăm din punct de vedere operaţional un zbor din punctul A în punctul B este şi această încărcătură emoţională şi un impact. Este vorba despre faptul că suntem conştienţi că rezultatul acestui zbor reprezintă viaţa unui om. Lucrul acesta, cu siguranţă, ne aduce un plus de tensiune, de responsabilitate, dar cu toate acestea, principalul nostru obiectiv este acela de a ajunge la sol în siguranţă, pentru că domeniul acesta este unul cu risc ridicat. Dincolo de siguranţa salvatorului, noi ne gândim în permanenţă că avem de dus la îndeplinire o misiune, de a ajuta pe cineva, de a face diferenţa prin faptul că noi zburăm”, susţine Mihai Mureşan.
Unul din cazurile în care elicopterul SMURD a făcut diferenţa a fost luna trecută, când echipajul de la Jibou a avut o misiune de transport de organe prelevate la spitalul din Oradea, care trebuiau să ajungă la Cluj-Napoca şi la Târgu Mureş, în condiţii meteo grele, din cauza ceţei. La Târgu Mureş, pilotul a fost nevoit să aterizeze lângă oraş, pe o zonă mai înaltă, a luat inima şi a dus-o, cu maşina unui localnic, până la ambulanţa care venea de la spital. „Inima, astăzi, bate în pieptul unui om care trăieşte datorită profesionalismului şi datorită spiritului în care s-a executat această misiune. Vorbim de oameni care dincolo de profesionalism şi meseria pe care o au, au un suflet frumos. Este o activitate nobilă ceea ce facem noi şi de lucrul acesta sunt mândru şi sunt onorat. Sunt doar câteva exemple, dar concluzia este una singură: la punctul de operare aeromedical Jibou munca în echipă realizată de către personalul IGAV, personalul UPU, SMURD Cluj-Napoca şi Bihor şi personalul ISU Sălaj reuşeşte să ducă pe harta României un plus de importanţă atât morală, cât şi strategică, prin existenţa acestei noi baze de salvare din judeţul Sălaj”, a menţionat pilotul. Acesta a ţinut să clarifice şi controversele privind zborul elicopterelor SMURD pe timpul nopţii, precizând că el şi copilotul au pregătire pentru zbor pe timpul nopţii, elicopterul poate efectua astfel de misiuni, dar unele heliporturi, aşa cum este şi cel din Jibou, nu au dotările necesare pentru a fi acreditate pentru astfel de zboruri. „Suntem piloţi operaţionali şi ziua şi noaptea. Noi zburăm şi noaptea cu elicopterul de la Jibou însă, din păcate, din cauza lipsei de infrastructură, momentan, elicopterul de la Jibou nu poate să opereze noaptea, de aici. El poate să execute misiuni de la un aeroport la alt aeroport sau către un heliport certificat. Dorinţa noastră este de a ajunge să certificăm acest heliport, să obţinem fondurile necesare pentru a face acest lucru şi operaţionalizarea acestui heliport şi pentru perioada de noapte va fi un mare plus această zonă de intervenţie, pentru cetăţenii acestui judeţ şi a acestei zone a ţării”, a declarat locotenent-comandorul Mureşan.
În acest context, şeful ISU Sălaj, Adrian Chichişan, a ţinut să precizeze că se fac demersuri şi se caută surse de finanţare pentru ca heliportul din Jibou să poată fi operaţional şi pe timp de noapte, costurile estimate fiind de circa 120.000 de euro. La finalul întâlnirii, Mihai Mureşan, care, alături de copilotul Mihai Dragne, face naveta din Bucureşti pentru a lucra în Jibou, a ţinut să sublinieze faptul că a fi pilot pe un elicopter SMURD nu e doar o meserie, ci o vocaţie. „Diferenţa dintre meseria pe care noi o avem şi o altă meserie este faptul că asta presupune o vocaţie, este o meserie vocaţională. Te duce dincolo de sfera rutinei zilnice de a veni acasă în fiecare zi la ora patru, dar lucru acesta nouă ne place. Practic, suntem trup şi suflet, în fiecare zi, pentru ceea ce facem şi ne bucurăm că suntem utili”, a conchis comandantul de echipaj de la Jibou.
Astia-s barbati adevarati cu sange in instalatie.Toata stima.
Pretuire si respect! Uite, niste Oameni adevarati si atat de nebagati in seama, uneori! Si cand te gandesti cati le datoreaza viata, nu poti ramane nesimtitor. Felicitari pentru articol, Sebastian Olaru!
Felicitari !