Există numeroase situaţii, deloc neobişnuite, în care avem nevoie de îndrumare medicală: urgenţe medicale apărute noaptea sau în weekend, momente în care suntem în locuri fără acces la servicii medicale directe sau momente în care medicul de familie nu poate fi contactat sau deranjat. O soluţie pentru situaţiile de acest fel o reprezintă Serviciul Peditel 1791.
Peste 12.000 de cazuri medicale au fost soluţionate de către specialiştii Serviciului Peditel în primele 16 luni de funcţionare ale acestui call-center. O parte din aceste apeluri au venit din partea părinţilor sălăjeni aflaţi în căutarea unui sfat medical profesionist pentru sănătatea copiilor lor.
Printr-un simplu telefon, apelanţii au aflat dacă simptomele celor mici necesită sau nu prezentarea la Unitatea de Primire a Urgenţelor ori dacă tratamentul poate fi făcut la cabinetul medicului de familie, pot afla cu ce medicaţie să intervină de urgenţă până ce copilul va fi consultat de un medic ori pot afla o a doua părere medicală cu privire la un anumit tratament.
Dana este o mamică din Zalău care a apelat la Peditel. A făcut-o în miez de noapte, când micuţul ei avea febră ridicată, iar medicamentul administrat nu îşi făcea efectul. “Atunci am aflat că nu administram antitermicul în cantitatea corespunzătoare greutăţii copilului, deşi o făceam la recomandarea medicului de familie. Pediatrul de la Peditel mi-a ajustat doza, iar apoi temperatura copilului meu a revenit la normal”, povesteşte mămica.
Tot din cauza febrei a sunat şi Ana, mamica unei fetiţe de aproape un an: “Am fost foarte mulţumită de medicul care a răspuns la telefon. M-a ascultat, mi-a dat răspunsuri şi sfaturi cât se poate de utile. Mi-a spus pas cu pas ce anume să fac, unde să mă adresez. A fost o discuţie foarte benefică pentru mine”.
“Sunt mereu amabili, mereu răspund la întrebări cu calm, chiar dacă nu întotdeauna sunt urgenţe. Eu am sunat de mai multe ori, ultima dată pentru că nu mai reţineam ce doza de antibiotic îmi spusese medicul de familie să îi dau copilului”, ne-a spus o altă tânără mamă.
Deşi a sunat cu neîncredere când copilul său avea diaree, o altă mamă din Zalău a fost încântată de experienţa avută cu Peditel: “Era într-o zi de duminică, iar micuţa mea avea diaree. Spre surprinderea mea, medicul care a răspuns la telefon m-a ascultat în totalitate, mi-a pus diverse întrebări, apoi mi-a recomandat un tratament. Mi-a cerut să o resun în acea zi, seara, pentru a-i spune cum se simte fetiţa. Dacă aş fi avut nelămuriri în legătură cu administrarea medicamentelor, a spus că pot să o sun de câte ori este necesar. Ne-au fost cu folos şi sfaturile şi tratamentul primit”.
Nu toţi apelanţii au fost mulţumiţi în totalitate de recomandările primite de la specialiştii aflaţi la capătul firului. Unele din mamele care au sunat la Peditel consideră că au primit sfaturi băbeşti depăşite (împachetări cu apă şi oţet pentru scăderea febrei), în timp ce altele reclamă faptul că pediatrul de serviciu a sărit cu tratamentul înainte ca mama să expună toate simptomele.
Serviciul Peditel 1791 funcţionează non-stop şi este apelabil prin formarea numărului 1791, un număr cu tarif standard, fără suprataxă, la care răspunde un medic pediatru sau cu pregătire în medicină de urgenţă de la Spitalul de Urgenţă pentru Copii Cluj-Napoca. Acest call-center a fost iniţiat şi implementat de Fundaţia Părinţi din România, prin proiectul “Zâmber de copil. Copilăria NU e la Spital”.