În mai puţin de o săptămână, respectiv din 1 septembrie, cardul naţional de sănătate devine unicul instrument de decontare şi validare a serviciilor medicale în sistemul public de sănătate pentru asiguraţii cu vârsta de peste 18 ani. Anunţul a fost făcut marţi, 25 august, de către Marius Tăutu, preşedintele Casei Judeţene de Sănătate (CJAS) Sălaj, în cadrul unei conferinţe de presă. Potrivit acestuia, cei care nu au intrat încă în posesia documentului pot să verifice dacă li s-a emis cardul prin accesarea serviciului pus la dispoziţie la adresa www.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html sau se pot adresa CJAS Sălaj (parter – ghişee nr. 2 şi 3; e-mail: binfo@cassalaj; card_nationalcassalaj; tel.0260613242/431).
Un card duplicat costă aproape 16 lei
De cealaltă parte, sălăjenii cărora până la această dată nu li s-a emis cardul de sănătate pot beneficia de servicii medicale fără prezentarea acestuia. Aceştia se pot adresa CJAS Sălaj, iar după verificarea situaţiei privind emiterea cardului naţional şi calitatea de asigurat, vor beneficia de servicii medicale în baza unei adeverinţe de asigurat eliberată de instituţia menţionată, valabilă până la obţinerea cardului.
De asemenea, potrivit oficialului CJAS Sălaj, asiguraţii care au pierdut sau deteriorat cardul de sănătate vor solicita eliberarea unui card duplicat la casele de asigurări, unde vor depune o cerere şi vor plăti contravaloarea noului card şi a cheltuielilor de distribuire poştale, în valoare de 15,5 lei. Până la primirea noului card de sănătate, asiguraţii vor avea acces la servicii medicale în baza unei adeverinţe de înlocuire a cardului, ce li se va înmâna în momentul în care vor depune cererea pentru emiterea cardului duplicat.
Cei care au refuzat documentul se pot răzgândi
Persoanele care, din motive religioase sau personale, refuză utilizarea cardului de sănătate, vor depune o cerere în scris la casa de asigurări, în care vor menţiona motivele refuzului şi vor restitui documentul, în cazul în care l-au primit. Accesul la servicii medicale se va realiza pentru aceşti asiguraţi în baza unei adeverinţe, ce este valabilă trei luni. „Adeverinţa nu trebuie să rămână la furnizorul de servicii medicale, ea va fi prezentată ori de câte ori asiguratul solicită un serviciu. La expirarea perioadei de valabilitate a adeverinţei la solicitarea asiguratului se poate emite o nouă adeverinţă sau asiguratul poate intra în posesia cardului la voinţa sa”, a precizat preşedintele CJAS Sălaj.
Oficialul a ţinut să sublinieze faptul că acest document a devenit obligatoriu din 1 mai 2015. „Până în 1 septembrie a fost o perioadă de acomodare cu sistemul cardului, atât pentru asiguraţi cât şi pentru furnizorii de servicii medicale. Pentru asiguraţi, titulari ai cardului, importantă este memorarea codului PIN ales, prezentarea obligatorie a cardului de fiecare dată când se solicită un serviciu medical sau farmaceutic, păstrarea în condiţii de siguranţă a cardului. Nu se va lăsa cardul la furnizorul de servicii medicale”, a punctat Marius Tăutu.
De asemenea, după cum a precizat preşedintele CJAS Sălaj, numărul serviciilor validate cu cardul de sănătate a depăşit încă din luna mai 2015 numărul serviciilor acordate în vechiul sistem de validare. „CJAS Sălaj furnizează permanent informaţii şi ajutor tehnic atât furnizorilor de servicii medicale cât şi asiguraţilor în situaţii de blocare a cardului sau carduri invalide”, a mai spus Marius Tăutu.
Peste 1.400 de carduri îşi aşteaptă titularii
În prezent, la sediul Casei Judeţene, există peste 1.400 de carduri neridicate, majoritatea dintre aceştia din motive tehnice. Astfel, potrivit datelor furnizate în cadrul conferinţei de presă, 331, din care 13 carduri duplicat, sunt din tranşa de 842 de carduri duplicat primite de CJAS Sălaj şi distribuite prin serviciile poştale în luna august. Alte 89 aparţin unor persoane din alte judeţe, documentele au luat drumul către casele respective, în funcţie de noul domiciliu. 153 de carduri aparţin asiguraţilor OPSNAJ, care nu au medic de familie şi care nu au putut fi distribuite, 36 de carduri au fost predate de către titulari din motive religioase, iar alte 835 de astfel de documente au fost oprite la nivelul Casei, din motive tehnice a căror rezolvare informatică a fost rezolvată vineri, 21 august.