Ordonanța de Urgență 54/2016 privind Răspunderea Civilă Auto (RCA) introduce, fără voia şi prin neatenţia celor care au conceput legea, obligativitatea asigurării… căruțelor. Actul normativ a schimbat definiția termenului de vehicul în așa fel încât proprietarii atelajelor cu tracțiune animală care au nevoie de înregistrare nu mai pot circula legal fără poliță RCA. Sutele de mii de căruțe care circulă pe drumurile din România vor avea nevoie de asigurare RCA, dacă autoritățile vor aplica întocmai prevederile Ordonanţei privind asigurarea de răspundere față de terți. S-a ajuns în această situație aberantă prin modificarea definiției termenului de “vehicul”, dar și a paragrafelor din vechea lege care defineau în mod concret şi distinct obligativitatea asigurării. Concret, la articolul 2 din ordonanţă definește vehiculul ca fiind “mijloc de transport cu sau fără propulsie proprie, destinat deplasării pe uscat, inclusiv orice tip de remorcă, indiferent dacă este cuplată sau nu, cu excepția celor care se deplasează pe șine, bicicletelor sau vehiculelor cu tracțiune animală, pentru care nu există obligația legală de înmatriculare sau înregistrare”. În România, proprietarii căruțelor sunt obligați să își înregistreze căruța la Primăria comunei de care aparțin plătind anual o taxă pentru aceasta. Așadar, potrivit definiției din OUG, căruțele sunt înregistrate, deci nu sunt excluse în mod expres, prin textul legii, din categoria “vehiculelor”. La articolul 4, OUG arată cine are obligativitatea încheierii contractului RCA. “Persoanele fizice sau juridice care au în proprietate vehicule supuse înmatriculării sau înregistrării în România (nr: deci și căruțele), precum și tramvaie au obligația să se asigure pentru cazurile de răspundere civilă care urmare a prejudiciilor produse prin accidente de vehicule”, se spune în Ordonanță. În baza acestor două articole, Poliția va putea aplica amenzi tuturor posesorilor de atelaje cu tracţiune animală care circulă inclusiv pe drumurile comunale. Autoritatea de Supraveghere Financiară ar fi fost, se pare, sesizată cu privire la această omisiune a legiouitorului, care poate cauza, în opinia unora, un efect aberant, iar după părerea altora, ar fi chiar o necesitate. Dat fiind numărul mare de accidente, de cele mai multe ori tragice, întâmplate pe şoselele ţării, această „scăpare” legislativă s-ar putea dovedi chiar utilă, dacă cei în drept vor lăsa legea în varianta în care ea se prezintă acum.
De ce ti se pare o aberație ? Dacă circulă pe drumuri publice ar trebui ca pe lângă RCA, „șoferul” să aibe nevoie ai de ore de legislație rutieră. Adică, în sensul în care, el, momentan, nu are nevoie să știe că la culoarea roșu la semafor, trebuie să se oprească
Poate asa nu o sa mai vedem atatea carute pe drumurile publice, o idee excelenta!
Circulația atelajelor cu tracțiune animală trebuie interzisă pe drumurile publice.Primarii trebuie(ar fi trebuit si până acum)să se preocupe de realizarea drumurilor de exploatatie pentru circulația acestor atelaje si a utilajelor agricole.
Pe de altă parte acestea nu au ce căuta în mediul urban !
Se pregateste RCA-ul pentru biciclete.
Asta-i buna rau…
Noroc ca in afara frontierei nu mai vezi nici o caruta, nici macar la lucrarile agricole, ca altfel ar fi obligati si la carte verde.