autor: Mircea Bertea
În 1982, prezentând Gramatica de bază a limbii române, academicianul Ion Coteanu invoca gramatica din mintea fiecărui om. O gramatică mentală ce devenea operaţională prin declanşarea unui complex proces de conştientizare şi recunoaştere a capacităţii funcţionale a comunicării de orice tip. În acelaşi context, definirea regulii gramaticale se consuma logic, în structura unei formule de tipul dacă… atunci.
O asemenea formulă, din sfera logicii matematice, poate constitui principiul fundamental al elaborării unei gramatici didactice a limbii române. În fapt, ce este o gramatică didactică, dacă nu o gramatică de bază cu finalităţi didactice? Am putea spune astfel că obiectivul major al unei gramatici didactice este acela de a te învăţa cum să faci cu ce ştii să faci.
Am parcurs tot acest excurs pentru a încerca o prezentare esenţială a lucrării de faţă, elaborată pe principii şi din raţiuni didactice de profesorul dr. Mircea Bertea de la Colegiul Naţional Pedagogic „Gheorghe Lazăr” din Cluj-Napoca.
Deşi, după apariţia noii Gramatici a Academiei (2005) şi, în 2010, a Gramaticii de bază a limbii române (cu un Caiet de exerciţii), spaţiul funcţional al gramaticilor clasice a devenit, prin consecinţă, uşor recesiv, apariţia acestei gramatici este nu numai de apreciat, ci şi realmente necesară unui demers didactic adecvat.
Destinată în principal elevilor şi profesorilor din liceele pedagogice, Gramatica explicativă a limbii române este un document-resursă pentru oricine este interesat de studiul limbii române, fie din perspectiva predării, fie din perspectiva învăţării.
Prof. dr. Anca-Denisa Petrache
Ministerul Educaţiei Naţionale
Prezentul volum este parte integrantă a unei noi ediţii a lucrării Gramatica explicativă a limbii române, aflată acum la a cincea ediţie. Este vorba de o ediţie îmbunătăţită şi revizuită, structurată de această dată în două volume ce integrează gramatica propriu-zisă (morfosintaxa), vocabularul, fonetica, ortografia, orto-epia, punctuaţia, adăugând şi sarcini de muncă independentă prin exerciţiile rezolvate şi prin exerciţiile propuse spre rezolvare la sfârşit de fiecare volum.
Nu intenţionăm să analizăm starea limbii române în şcoală şi în societatea românească, dar ţinem să subliniem convingerea fermă că, în ciuda integrării europene şi a globalizării accentuate a lumii contemporane, limba va continua să rămână o coordonată fundamentală a fiinţei naţionale, reamintind că noi avem două patrii coincidente: „o dată este patria de pământ şi de piatră şi încă o dată este numele patriei de pământ şi de piatră. Numele patriei este tot patrie. O patrie fără de nume nu este o patrie. Limba română este patria mea” [1].
Adăugăm convingerea că toate acestea trebuie învăţate. Fără Şcoală, fără Profesori şi Elevi, fără Părinţi-Parteneri ai Şcolii, fără asumarea Datoriei[2] teribile ce vine de la cei care au întemeiat această Patrie a Limbii Române, cuvintele şi‑ar rătăci potecile şi s‑ar pierde în uitare.
De aceea, la ceasul care ne este dat să stăm de veghe ca lumina limbii noastre să nu poată fi stinsă „cu toate apele mării”, punem la dispoziţia elevilor şi a profesorilor din învăţământul preuniversitar o gramatică practică, explicativă şi explicată a limbii române, în care noţiunile de morfologie şi sintaxă sunt permanent corelate cu noţiunile de vocabular, de ortografie, de ortoepie şi de punctuaţie.
Nu este vorba însă de o gramatică practică a limbii, de genul celei publicate în 2010 de către cercetătorii Institutului de Lingvistică „Iorgu Iordan-Al. Rosetti“ al Academiei Române, sub coordonarea Gabrielei Pană Dindelegan[3], din cel puţin două motive fundamentale:
Limba română se predă încă şi se evaluează în totalitate în învăţământul preuniversitar pe baza noţiunilor şi algoritmilor din Gramatica Academiei[4], publicată în a doua jumătate a secolului trecut sub coordonarea academicianului Alexandru Graur, a Mioarei Avram şi a Laurei Vasiliu.
Prof. dr. Mircea Bertea
Cartea poate fi comandată de la http://www.scoalaardeleanacluj.ro