“Suntem bătrâni și bolnavi, murim aici pe scaune!” Sistemul cardurilor de sănătate a adus la disperare medicii și pacienții

Sistemul Informatic al Casei de Asigurări de Sănătate este nefuncțional în proporție de peste 90 la sută, de peste de două săptămâni. Medicii spun că nu pot verifica dacă pacienții sunt asigurați, ce tratamente au urmat sau ce medicamente au luat, folosind acest card.Situația extremă cu care se confruntă atât medicii sălăjeni, ca și cei din țară de altfel, dar și pacienții, ca urmare a nefuncționării sistemului electronic al cardurilor de sănătate, continuă de trei săptămâni. Medicii sunt cu nervii întinși la maximum, pacienții abia se mai țin pe picioare, așteptând cu orele în fața cabinetelor.

Medicii de familie sunt puși în cea mai dificilă situație, fiind în imposibilitatea de a afla dacă un pacient este sau nu asigurat. Toată lumea se plânge și aruncă vorbe grele unui sistem care s-a născut bolnav și căruia nimeni nu-i găsește aproape niciodată o rezolvare durabilă. Nici PIAS nu este funcțional, platforma online a CNAS pe care medicii sunt  obligați prin lege să verifice calitatea de asigurat a pacienților, pentru a le putea acorda servicii decontate de Casa de Asigurări de Sănătate, spun cadrele medicale. Aceasta înseamnă că medicii vor opera de două ori același serviciu acordat pacientului: o dată offline, adică în această perioadă, când sistemul cu cardul nu funcționează, și încă o dată îl vor raporta online, când CNAS va remedia problemele care au dus la acest blocaj. Deci, muncă dublă prestată de medici, din motive neimputabile lor și, evident, neplătită suplimentar.

În aceste condiții, medicii vor acorda servicii decontate pacienților în regim offline până când CNAS va remedia problemele care au condus la acest blocaj ce durează de aproape trei săptămâni. Când sistemul cardului național de sănătate va fi din nou funcțional, medicii trebuie să raporteze online toate serviciile oferite offline pe perioada blocării sistemului, ceea ce înseamnă o muncă în plus și timp pierdut. Cozile de la cabinetele medicilor sălăjeni au devenit insuportabile, oamenii vin și se așează la rând încă de la primele ore ale dimineții. Dacă pensionarii au mai mult timp la dispoziție, ei sunt totuși oameni cu diferite afecțiuni, care, de multe ori, nu le permit să stea în picioare sau chiar pe scaun, vreme de mai multe ore. Cât despre cei care au nevoie de o rețetă sau o trimitere însă nu pot lipsi de la serviciu, problema devine una aproape de nerezolvat. La unul dintre cabinetele medicale de pe bulevardul Zălăuan, în apropierea zonei Astralis, oamenii își pierduseră răbdarea, zilele trecute.

Suntem bonavi, este bătaie de joc ceea ce se întâmplă. Eu sunt diabetică, am și probleme mari cu inima, mă deplasez foarte greu. Așteptăm deja de două ore și medicii nu au nicio vină, fac și e ice pot. Statul își bate joc de noi. Pentru ce am plătit 45 de ani asigurări la sănătate? După ce că am o pensie mizerabilă sunt nevoită acum să trec prin toate aceste probleme. Se cheltuie atâtea milioane pe salarii și pensii speciale, oare nu se putea face un sistem care să ne scutească de această nenorocire? Să le fie rușine!”, a spus o pacientă în vârstă, ajunsă la capătul răbdării, care aștepta de peste două ore în fața cabinetului.

Din toamna anului 2015, asigurații cu vârsta de peste 18 ani cărora li s-a emis și au intrat în posesia cardului național de sănătate primesc servicii decontate și validate în sistemul public de sănătate doar dacă prezintă acest document electronic la fiecare vizită la orice furnizor de servicii în contract cu CAS. Pacienții nu mai înțeleg, în aceste condiții, de ce cardurile de sănătate mai sunt obligatorii, negasindu-i în astfel de condiții nicio utilitate din moment ce acest sistem pică la nesfârșit și îi aduce la disperare pe medici și pacienți, deopotrivă. De partea cealaltă, reprezentanții Casei de Asigurări de Sănătate susțin că lucrurile nu sunt chiar atât de grave și că acest neajuns are, totuși, o rezolvare prin aceea că raportările se pot face mai târziu. Deci, până una alta, nu “moare” nimeni. Reprezentanții Casei Naționale de Sănătate au recunoscut că sistemul este defect, însă nu au transmis când se va remedia situația.

 

 

Leave a Comment