Municipalitatea a decis, în urmă cu câteva luni, să demareze implementarea unui proiect așteptat de multă vreme de zălăuani, un proiect prin care Zalăul să intre în rândul altor județe care au reușit, în acest an, să scape, cel puțin parțial, de efectele dezastruoase ale birocrației din aparatul local. Este vorba despre un proiect menit să stopeze cel mai distructiv “virus” administrativ din toate timpurile, un adevărat flagel de pe urma căruia avem cu toții de suferit.
În acest sens, Primăria Municipiului Zalău a depus în urmă cu mai mult timp o cerere de finanțare a proiectului ”Special Zalău – Servicii Publice Electronice de Calitate și Integrate pentru Administrația Locală din Municipiul Zalău”, SMIS 126302, în cadrul Programului Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020, Axa prioritară 2. – Administrație publică și sistem judiciar accesibil şi transparent, Obiectivul specific – Introducerea de sisteme și standarde comune în administrația publică locală ce optimizează procesele orientate către beneficiari în concordanță cu Strategia pentru Consolidarea Administrației (SCAP).
Scopul proiectului este de a reduce birocrația și de a oferi servicii electronice populației în domeniile cele mai utilizate de către cetățeni.
Astfel, printr-un comunicat adresat redacției noastre în urma unui articol apărut în publicația Magazin Sălăjean, municipalitatea arată care sunt cel mai des întâlnite locuri în care birocrația și-a făcut, timp de decenii, un “culcuș” cald.
La capitolul Urbanism (sunt avute în vedere toate actele emise, precum certificat de urbanism online, certificat de nomenclatură stradală online, etc.); Impozite și taxe (declarații de impunere online, dosar fiscal online, etc.); Domeniu public (sesizări online – harta incidentelor). De asemenea prin acest proiect se va implementa o soluție de arhivă electronică și se va adapta site-ul Primăriei Municipiului Zalău pentru accesarea rapidă și facilă de pe telefoane și tabletă. Totodată se va realiza Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană a Municipiului Zalău (SIDU) 2024 -2030, pentru următoarea perioadă a exercițiului financiar european.
Zalăul a câștigat un proiect cu impact major asupra administrației și a cetățenilor
Primăria Zalău ne-a comunicat, totodată, faptul că, în urma procedurilor de evaluare, proiectul a fost declarat câștigător. Contractul a fost semnat recent de primarul municipiului, Ionel Ciunt, fiind în curs de semnare și de către reprezentanții Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice. Valoarea proiectului este de 3,22 milioane lei, din care valoarea finanțării nerambursabile este de 3,11 milioane lei. Se estimează că în toamna anului 2019, cetățenii municipiului vor putea accesa online o parte din aceste servicii electronice. Acesta ar fi cel mai important pas, dar și cel mai costisitor, în încercarea de a reduce efectele devastatoare ale birocrației, un fenomen prin care zilnic sunt puși pe drumuri și agasați psihic, mii de cetățeni care nu reușesc să obțină un document de multe ori banal sau chiar o informație, fără să treacă prin tot felul de piedici, cerințe absurde și probleme. O multitudine de efecte grave care aduc dezamăgire, frustrare și o părere pe care cu toții o avem, acum, față de modul în care funcționează aceste servicii în administrațiile locale.