Zălăuanii nu mai trebuie să se deplaseze la sediul primăriei, să aștepte la ghișee, la ușa birourilor sau prin diverse departamente pentru a beneficia de diferite servicii sau pentru a obține anumite documente. Primăria Zalău a găzduit astăzi prezentarea finală a proiectului „SPECIAL – Servicii Publice Electronice de Calitate şi Integrate pentru Administraţia Locală din Municipiul Zalău“ finanţat în cadrul Programului Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020. Este primul proiect implementat de Primăria Zalău care are ca obiectiv general modernizarea administrației locale prin digitalizare. Contractul a fost semnat în luna decembrie a anului 2018, iar data finală de implementare este 13 octombrie 2021.
Prezent la eveniment, primarul municipiului Zalău, Ionel Ciunt, a declarat că „realitatea în care trăim astăzi aproape că ne obligă să găsim soluții cât mai rapide la problemele pe care le avem, la nevoile noastre. Pe de altă parte, administrațiile locale sunt obligate să le ofere comunităților în fruntea cărora sunt, soluții în a-și satisface această prioritate care este foarte la modă mai ales astăzi, în secolul vitezei, această prioritate a oamenilor de a rezolva într-un timp scurt problemele referitoare la administrațiile locale. Toți ne dorim ca timpul pe care îl avem la dispoziție să-l folosim așa cum ne dorim noi și să nu pierdem acest timp stând pe la ghișee, pe la cozi pentru a ne achita de obligațiile pe care le avem. În această logică a lucrurilor, Primăria Zalău a făcut un prim pas în sensul digitalizării instituției. Am aplicat și iată, suntem spre finalul unui proiect care se cheamă sugestiv <SPECIAL Zalău>, un proiect care oferă cetățenilor din municipiu zece tipuri de servicii, un sistem online care le dă posibilitatea să-și rezolve problemele pe care le au cu primăria de acasă, fără să mai fie nevoiți să vină și să stea la cozi, să aștepte la ghișee etc. Această platformă poate fi extinsă și cu alte tipuri de servicii și așteptăm sugestiile dumneavoastră, să oferim servicii cât mai de calitate și cât mai rapid cu putință. Administrația locală a municipiului Zalău a făcut un prim pas în sensul digitalizării instituției”.
Pe parcursul a 34 de luni de implementare, au fost derulate activități de management de proiect, de achiziții publice, informare și publicitate, audit tehnic, raportări, recepții și multe alte activități care au contribuit la finalizarea și îndeplinirea obiectivului propus. Scopul activităților realizate în acest proiect, a fost acela de a crește capacitatea primăriei pentru a asigura serviciile publice integrate de calitate, transparente și accesibile pentru cetățeni în mediul online. Atingerea acestui scop, a presupus implicit simplificarea procedurilor și reducerea birocrației. Astfel, s-a implementat un Portal de servicii publice electronice (www.eprimaria.zalausj.ro) prin care cetățenii municipiului au acces la minim 10 tipuri de servicii electronice, oferite în prezent în sistem clasic, cu toate operațiunile implicate. Aceste servicii sunt următoarele: obţinerea online a certificatului de urbanism; prelungirea online a certificatului de urbanism; înştiinţarea începerii lucrărilor de construire/desfiinţare; înştiinţarea terminării lucrărilor de construire/desfiinţare; obţinerea certificatului de nomenclatură stradală şi adresă; eliberare certificat de atestare fiscală; depunerea online a declarațiilor de impunere a impozitelor si taxelor locale; comunicarea online a actelor administrative fiscale emise în scopul stabilirii activității de impunere, constatare și executare silită a impozitelor și taxelor locale; vizualizare online dosar fiscal; mdepunere online cerere de scutire impozit; sesizări online harta incidentelor (MyZalău) Cetățenii contribuabili persoane fizice și juridice, pot accesa aceste servicii din cadrul site-ului oficial al primăriei www.zalausj.ro, secțiunea Servicii electronice sau direct din platforma online de comunicare cu contribuabilii: https://eprimaria.zalausj.ro/public/cetatean-login/index. Accesarea portalul, aduce în prim plan un mesaj prin care utilizatorii sunt informați asupra accesului la aceste servicii și anume: se precizează faptul că pentru anumite servicii, este necesar obținerea unor credențiale (user și parolă) de la primărie, oferindu-se spre descărcare formularul Acord utilizator platformă online necesar pentru folosirea datelor cu caracter personal. Pentru a beneficia de toate serviciile oferite de platformă, cetățenii trebuie să se înroleze în platformă, prin prezentare o singură dată, la unul din ghișeele primăriei, pentru a obține credențialele de autentificare. Până în prezent, au accesat 2267 de persoane platfoma electronică și s-au înregistrat/înrolat 336 de utilizatori.
Acces ușor la informații și documente importante
Avantajul depunerii documentelor prin platforma electronică, scutește contribuabilul de a se deplasa la primărie. Rezultatele solicitării și eventual completările ulterioare necesare, se realizează tot prin intermediul acestui serviciu electronic. Potrivit oficialilor primăriei, un beneficiu foarte important obținut prin proiect atât pentru primărie cât și pentru cetățeni este serviciul electronic de comunicare online cu contribuabilii, prin care sunt emise acte administrative fiscale în scopul stabilirii activității de impunere, constatare și executare silită a impozitelor și taxelor locale (decizii de impunere, somații și titluri executorii, adrese de înființare popriri, adrese de revenire poprire etc.)
Sesizări online
„Sesizari online Harta incidentelor (aplicația MyZalau)” este unul din cel mai accesat serviciu online oferit cetățenilor prin acest proiect. Acest serviciu oferă posibilitatea cetățenilor de a transmite instant sesizări către primărie atât sub formă de text cât și imagine, prin localizare pe hartă a incidentului, sesizare care este automat preluată de către un dispecerat intern care le gestionează. De asemenea, pagina de internet a instituției www.zalausj.ro a fost modernizată folosind tehnologii actuale, pentru a fi accesibilă de pe dispozitive mobile (telefon, tabletă, laptop etc.), dar și pentru a fi responsivă, intuitivă si ușor accesibilă, inclusiv persoanelor cu dizabilități Proiectul a mai permis retrodigitalizarea prin scanare a peste 40.000 de dosare aflate în arhiva clasică a primăriei din domeniul urbanism, impozite și taxe locale, patrimoniu. S-a implementat o aplicație de arhivă digitală în care au fost încărcate cele 40.000 de dosare retrodigitalizate din arhiva clasică, ținând cont de Ghidul solicitantului aferent cererii de proiecte, care a prevăzut în mod expres încurajarea soluțiilor informatice care să se integreze cu alte sisteme de documente pentru a facilita administrarea centralizată a documentelor din cadrul instituției. În acest concept, aplicația de arhivă electronică a fost dezvoltată și integrată în Sistemul de Document Management (DocManager) existent și operațional de peste 12 ani în instituție. În acest sistem integrat și centralizat, accesarea și regăsirea documentelor scanate (rezultatele retrodigitalizarii) se poate face atât din modulul de arhivă electronică cât și din DocManager-Eprim.
Realizarea e bună, e în trendul vremurilor pe care le trăim dar, eu am o pretenție. Atunci când depun o cerere la camera 4, vreau nr de înregistrare !
Bună treabă dar nu ne spune câți oameni cazuti pe sub birouri au trezit din somn, să i disponibilizeze. Sau digitalizarea mai necesită angajări?
Degeaba faceti servicii online daca veti permite in continuare metodele vechi. Oamenii vor face pe mai departe ceea ce sunt obisnuiti. Ar trebui sa treceti cu totul pe digitalizare si sa le explicati oamenilor (prin intermediul unor pliante, prin emisiuni tv, cu ajutorul ziarelor locale, pe facebook) cum sa acceseze si sa utilizeze aceste servicii. In caz contrar, aceste intentii bune vor reprezenta timp pierdut si bani aruncati pe apa sambetei…
Prietene,nu poti pretinde unui om de 60 de ani sa utilizeze calculatorul ca si un tanar care toata ziua sta cu nasul in el.Sunt n persoane in varsta care habar n-au sa foloseasca un telefon mobil.Trebuie sa mai asteptam.
Prietene, cunosc persoane de 80 de ani care utilizeaza zilnic calculatorul. Cei care nu stiu au copii, rude, nepoti etc., deci s-ar putea descurca. Problema la noi e de mentalitate; cata vreme il lasi pe om sa aiba mai multe optiuni o va alege intotdeauna pe cea mai facila, cu care s-a obisnuit. Cu aceasta mentalitate nu vom progresa niciodata.
Cu cât s-a redus numărul de angajați din Primăria Zalău prin aceste performanțe ? Zălăuanul nu a simțit nimic în buzunar și consideră că sunt doar…bla, bla, bla.