Unul dintre cele mai importante şi necesare proiecte ale municipiului Zalău, dar şi al judeţului, în ansamblu este, fără doar şi poate, şoseaua ocolitoare, un proiect început în urmă cu opt ani şi care în acest moment este blocat, fiind finalizat un singur tronson din cele două care întregesc această lucrare. Întâlnirile dintre reprezentanţii Guvernului şi factori de decizie din cadrul Ministerului Apărării Naţionale (MApN) cu deputatul sălăjean Lucian Bode, întâlniri la care a participat şi primarul Radu Căpîlnaşiu, nu au rămas fără rezultate notabile.
Ministerul Transporturilor include în Master Plan finanţarea şoselei de centură din Zalău
Pentru prima dată după ani de aşteptare, tronsonul II al şoselei ocolitoare a municipiului Zalău are şanse de înfăptuire, aceasta fiind concluzia desprinsă în urma discuţiilor care au avut loc zilele trecute de la Bucureşti. Deputatul PNL Lucian Bode şi primarul Radu Căpîlnaşiu au participat, săptămâna trecută, la o serie de întâlniri cu oficiali din cadrul Executivului şi a MApN, iar unul din punctele discuţiei, cel mai important de altfel, a fost legat de tronsonul doi al şoselei ocolitoare a Zalăului. Lucian Bode ne-a declarat că atât reprezentanţii Guvernului, cât şi ofiţeri din eşalonul superior al MapN au răspuns pozitiv la punctele aduse în discuţie, dând astfel semnale certe că acest proiect atât de necesar controversat va fi demarat în curând.
“Consider că suntem într-un stadiu avansat cu discuţiile privind avizul MApN, aviz fără de care Ministerul Transporturilor nu poate demara procedura de licitaţie a acestui tronson. Spun că suntem într-un stadiu avansat bazându-mă pe discuţiile pe care le-am avut în urmă cu câteva zile, împreună cu primarul Radu Căpâlnaşiu, la Guvern, respectiv MApN. Practic, Ministerul Transporturilor a inclus în Master Planul pentru transporturi finanţarea Tronsonului II al şoselei ocolitoare a municipiului Zalău. MApN a înţeles importanţa economică a acestui obiectiv, pentru Municipiul Zalău, pentru judeţul Sălaj, angajându-se la eliberarea avizului. Pot spune că există o determinare la nivelul primului-ministru Dacian Cioloş, de a intra în linie dreaptă cu realizarea acestei investiţii, determinare pe care nu am văzut-o la nici un Guvern din 2008 până în prezent”, ne-a spus deputatul sălăjean Lucian Bode, copreşedinte PNL.
Proiect întins pe parcursul unei decade şi oprit la jumătatea drumului
Contractul de lucrări pentru construirea tronsonului I al şoselei ocolitoare a fost derulat în perioada martie 2008 – septembrie 2010, aşa cum reiese din comunicatul Primăriei Zalău.Investiţia a fost finanţată prin programul Phare Ces Infrastructura Mare 2005, din bugetul UE, bugetul naţional şi bugetul local. Lucrările efective au fost finanţate în următoarele procente: aproximativ 55 la sută – UE, 18 la sută – bugetul naţional, 27 la sută – bugetul local. Din bugetul local au fost acoperite toate costurile legate de exproprierea terenului. Valoarea totală a proiectului (primul tronson) a fost de 50,3 milioane lei, din care 3,29 milioane lei reprezintă valoarea exproprierilor, 45 milioane lei – valoarea lucrărilor, iar diferenţa a fost reprezentată de alte cheltuieli (valoarea documentaţiei tehnico – economice, ISC, valoarea contractului de descărcare arheologică, managementul proiectului).
La acestea se adaugă costurile cu dirigenţia de şantier acoperite direct de Ministerul Dezvoltării. Antreprenorul general, desemnat în urma unei proceduri de achiziţii derulate de minister, a fost Kemna Bau Andreae (Germania). Inginerul (dirigintele de santier), de asemenea desemnat de minister, a fost INOCSA. Deşi nu se mai mişcă nimic pe acest şantier de o bună bucată de vreme, Primăria susţine că nu este vorba de nicio întrerupere a lucrărilor, cu atât mai puţin de un abandon, aşa cum s-ar putea crede, din nenumărate motive. Investiția a fost împărţită în doua etape, existând şi două motive care ar fi justificat acest lucru: valoarea maximă a ajutorului care putea fi obţinut prin programul Phare era de 6,6 mil. euro (5 milioane bugetul UE, 1,6 milioane bugetul naţional – valori făra TVA). Diferenţa trebuia acoperită în intregime de la bugetul local.
Pentru întreaga investiţie de 15,5 km de şosea, bugetul local nu a putut să acopere diferenţa, o sumă uriaşă de altfel. O altă piedică în calea acestui vis zălăuan a fost problema mutării poligonului MApN de la Zalău la Crasna, o operaţiune care a produs discuţii, disensiuni, controverse atât de partea autorităţilor sălăjene cât şi de partea Ministerului Apărării, întrucât pe lângă faptul că MApN dorea un poligon mai mare, nefiind pe deplin hotărât să renunţe la cel din Zalău, proprietarii din Crasna trebuiau expropriaţi şi, fireşte, plătiţi pentru terenul pe care îl dădeau MApN-ului.
Primăria Crasna a făcut toate demersurile, a întăbulat terenul însă deocamdată nu şi-a permis un efort financiar atât de mare ăentru a le da oamenilor banii pe terenuri. Aceasta cade aşadar tot în sarcina autorităţilor iar astăzi, pentru prima dată după opt ani, se pare că toate operaţiunile care conduc către demararea lucrărilor tronsonului doi, au sorţi de izbândă. Rămâne de văzut dacă aceste discuţii şi promisiuni, îndrăznim să le numim ferme şi cât se poate de calificate, se vor concretiza în fapte poate chiar începând din această primăvară, astfel încât această şosea de centură aşteptată să nu rămână şi pentru anii, o dorinţă neîmplinită a zălăuanilor.
Poate ca de data asta zalauanii vor avea o sansa. E singura veste buna pe care o avem ca in rest nimeni nu ne-a băgat in seama.
Ne punem toată speranţa în sălăjeanul nostru , ajuns prim-ministru. Sper că-i va lua de curul pantalonilor pe aceşti militari care se opun binelui zalăului !
Pantalonii n-au cur. Altu-i cuvîntu’. Mai caută.
Dupa nume, asa gandire!!!
Comentarii facute de persoane in necunostinta de cauza, nu MApN s-a opus proiectului.
sunt curios daca DNA-ul nu a inceput o ancheta lagat de acest proiect si mai ales de modul lui de implementare/derulare. Sunt curios daca au fost curiosi sa verifice legaturile dintre anumiti oameni de afaceri de pe la noi si firmele care au efectuat lucrarile. Ce legatura este intre SC Kemna Bau Andreae (Germania), firma SC TransBauTechnik SRL, intre actionarii acestor firme, nepotii ai unui mare om de afaceri (TRANSBITUM ?!). Cum totul sa invartit in jurul a 2 frati Sabou, unul in tara si celalalt in Germania, amandoi abonati la fonduri europene, cu nenumarate firme fantoma.
Cum au reusit sa faca un drum plin de curbe si diferente de nivel la un million de euro kilometrul. Sa verifice cine sunt noii proprietare de terenuri din zona, sa se verifice cin au fost despagubiti si cu cat.
nu va temeti ,nu o sa se faca acest drum !!!praf in ochii celor ce urmeaza sa me3arga la vot !!!
Da mai avem armata in Zalau?Pai ce poligon le trebuie cand nu mai au gloante?Oricum varianta terminata a iesit din garantie fara trafic greu si cand o sa fie trafic se va vedea calitatea. Probabil ca acum se asteapta despagubiri pe urmatorul tronson ca la celalalt ,dupa cum se spune in urbe ,a cam avut grija primarul.
Nu vedeti si voi ca problema centurii ocolitoare a Zalaului apare doar in ani electorali??? Nu s-a dorit pana acum finalizarea acestui proiect, si, in proportie de 99%, nu se va realiza nici de aceasta data. Daca se va realiza, oare ce vor promite la urmatoarele alegeri???¿¿¿
Nu armata se opune proiectului. Pentru neinitiati cititi articolul din data de 5 februarie al aceluiasi ziar si pe aceeasi tema. Vedeti cine nu si- respectat angajamenele asumate. In plus cititi cu atentie declaratia fostului primar al Zalaului, domnul Nosa, si va puteti pune o intrebare retorica: Oare cine are interes ca centura ocolitoare a Zalaului sa treaca pe un teren tocmai bun de construit?