Una dintre clădirile de patrimoniu din Zalău pare pierdută într-un labirint al sărăciei, birocrației și lipsei de soluții. Situaţia imobilului situat în centrul municipiului, în spatele clădirii Prefecturii pe strada 1 Decembrie 1918, la numărul 8, este una care devine pe zi ce trece tot mai îngrijorătoare. Zilnic se desprind bucăți din tencuiala, dar și bucăți din cărămidă, din ziduri. Crăpături în care intră, lejer, mâna unui adult, temelia plină de fisuri, balconul de pe colțul clădirii într-o stare jalnică. De subsol nici nu mai are sens să vorbim, orice trecător poate observa situația dezastruoasă a acestei clădiri, iar riscul producerii unor accidente, chiar a unor situații extreme, este tot mai ridicat.
Din păcate, soluțiile par să nu existe pentru această clădire, iar dintre cele care există în prezent nici măcar una nu poate aduce speranță că situația ar putea fi îndreptată în curând.
Această clădire, imobil de patrimoniu şi cu o arhitectură cu totul specială, arată acum, la peste doi ani de la ultimul apel către autorităţi, tot mai rău. Arată în cel mai pur sens al cuvântului “de groază”, arată tragic, iar pericolul dezintegrării ei a devenit unul ridicat, dovedit prin bucățile de dimensiuni tot mai mari care se desprind și cad pe trotuar zilnic. Două mari probleme fac din reabilitarea acestei clădiri un lucru greu de pus în practică: situația juridică rămasă nedefinită, în cazul unor apartamente, dar și lipsa de bani, locatarii (proprietarii) fiind lipsiți de posibilitățile materiale mari, necesare lucrărilor de reabilitare care ar putea pune această clădire, cât de cât, într-o stare de siguranță. Locatarii nu au banii necesari, ba chiar unii dintre ei au scos apartamentele la vânzare, la prețuri mult sub piața actuală, însă fără nicio urmă de succes.
Locatarii din clădire, proprietari ori chiriaşi, evită să vorbească foarte mult despre acest subiect.
Am încercat să-i contactăm însă fie sunt plecați, fie nu răspund, însă îi așteptăm în continuare la redacție pentru a-și expune punctul de vedere, mai ales acum când avem și un răspuns concret din partea autorităților. Primăria Zalău a decis cu câteva luni în urmă să ofere un sprijin material, cu până la jumătate din costurile aferente reabilitării, fiind nevoie, firește, și de aportul financiar al proprietarilor apartamentelor și spațiilor din clădire. În cel mai bun caz, oricum puțin probabil, poate doar câțiva proprietari, agasați de notificările primite deja de la Primărie, vor accepta să pună bani pentru reabilitarea acestei clădiri devenită un pericol iminent pentru zălăuani însă nici nu poate fi vorba de un acord general, absolut necesar pentru ca această clădire să fie reabilitată complet.
Inspectorii Primăriei Zalău verifică situația în teren
Mai mulți inspectori din cadrul Primăriei Zalău au demarat, încă de la finele anului trecut, acțiuni prin care toate clădirile cu probleme de pe raza municipiului sunt inspectate. Fiecare va avea câte un raport iar la finalizarea acțiunii, se va decide pentru fiecare în parte care sunt soluțiile, dacă se aplică sau nu amenzi, ce lucrări se impun și alte aspecte în funcție de situația fiecărui imobil. În ceea ce privește imobilul care face subiectul acestui articol, Primăria Zalău nu va aplica, cel puțin deocamdată, amenzi.
Pe de altă parte, revenind la lucrările care se impun, nimeni nu garantează că o reabilitare ar însemna faptul că această clădire va fi una sigură atât pentru locatari cât și pentru pietonii sau autovehiculele care trec zilnic pe lână ea, iar acest lucru ar putea fi spus doar după o expertiză tehnică efectuată de specialiști. Trebuie ținut cont și de faptul că reabilitarea trebuie făcută sub supravegherea autorităților, cu specialiști, fiind vorba de o clădire de patrimoniu. Potrivit Primăriei Zalău, finanțarea lucrărilor se asigură de proprietari, dar există părți ale clădirii la care regimul juridic al proprietății nu este rezolvat în totalitate (succesiuni nefinalizate, cote din părți comune neindividualizate corect). Imobilul este foarte vechi și este o clădire monument istoric, astfel orice intervenție de majorare a impozitului, pe motiv că este clădire deteriorată, se lovește de prevederea legală că acestea pot beneficia de scutire de la plata impozitului pe clădiri.
“Referitor la propunerea cotidianului Magazin Sălăjean în vederea găsirii unei soluții de reabilitare a imobilului situat în Piața 1 Decembrie 1918 nr.8, vă comunicăm faptul că proprietarii apartamentelor au fost notificați cu privire la obligația de a lua măsuri de realizare a lucrărilor de intervenție pentru reabilitarea structural-arhitecturală a anvelopei clădirii în conformitate cu prevederile Legii153/2011 – privind măsuri de creștere a calității architectural-ambientale a clădirilor.
Asupra acestei clădiri se pot realiza lucrări de reabilitare prevăzute de Legea 153/2011, la care primăria poate asigura o cofinanțare a lucrărilor de 50 la sută (în cazuri sociale poate prelua integral cheltuiala), iar diferenta de 50 la sută să se asigure de către proprietari/asociația de proprietari. Ulterior contribuția primăriei de 50 la sută, din valoarea lucrărilor, se recuperează de la proprietari/asociația de proprietari, în termen de maximum 10 ani, prin instituirea unei taxe speciale.
Astfel în cazul în care proprietarii acestui imobil doresc elaborarea și implementarea unor măsuri de creștere a calității architectural-ambientale a acestei clădiri și nu dețin mijloace bănești necesare acoperirii acestor costuri, pot solicita așa cum am expus mai sus, o cofinanțare de la bugetul Municipiului Zalău, urmând a restitui această sumă într-un anumit număr de ani. Mai mult după realizarea lucrărilor, conform prevederilor codului fiscal proprietarii pot beneficia de scutire de la plata impozitului pe clădire, pe o perioadă de 5 ani, conform procedurii de acordare aprobată de către Consiliul Local al Municipiului Zalău.
Dar având în vedere regimul juridic al imobilului cu privire la proprietari este imperios a se rezolva aceste probleme și abia ulterior, se poate solicita ajutorul autorităților locale. Cu toate acestea, chiar și cu acest sprijin care nu este nerambursabil, locatarii nu au reușit să ajungă la o înțelegere și, chiar dacă acest lucru se va întâmpla, până când situația juridică la nivelul tuturor locuințelor nu va fi clarificată, clădirea se va afla, în continuare, într-o stare tot mai rea și cu un potențial de pericol care crește de la o zi la alta. Chiar dacă financiar, proprietarii trebuie să plătească pentru aceste lucrări, costurile fiind foarte mari, n-ar fi rău ca Primăria Zalău, dar și Direcţia Judeţeană pentru Cultură şi Patrimoniu Naţional Sălaj să reușească să găsească o soluție, pentru că în această situație ne putem aștepta la ce e mai rău.
se deradeaza si au grija gunoaiele psd-alde -udmr sa o ia pe degeaba si apoi o valorifica ei
SA VANDA !! lacei cu bani, cre doresc sa aiba o casa de patrimoniu in centrul orasului !!
e este asa de greu !
nu doresc sa vanda si nici sa repare cladirea? atunci pot fi „ajutati” sa ia o decizie amendati, plimbati prinb instante , etc !!! domnia si prostia trebuiesc platite !
sa se mute intr-o garsoniera, daca nu-si permit o casa in spatele prefecturii !
de ce platim noi, pentru a reabilita casa cuiva? sa vina primaria si sa-mi repare izolatia pe bloc si mie gratis sau cel putin jumatete din suma !!!