Deși este funcțional, “Managementul traficului rutier Zalău” nu ne ajută cu nimic

Unul dintre cele mai mari proiecte derulate de municipalitate, primul pe acest segment din țară, nu este complet funcţional nici după șase ani de la finalizarea investiţiei. Este vorba despre Maganementrul traficului rutier în municipiu. Deși Primăria Zalău a pus în funcțiune, în cele din urmă, toate echipamentele instalate, acest sistem care cu siguranță ar fi însemnat un pas uriaș pentru traficul rutier zălăuan, nu dă roade, atât timp cât protocolul dintre Primărie și Poliție nu poate fi încheiat.

Acest protocol ar fi  justificat însăși finalitatea acestui proiect, care consta în utilizarea de către polițiști a imaginilor și informațiilor pe care echipamentele ce fac parte din acest sistem complex le furnizează, în vederea soluționării unor situații problematice din trafic, a împrejurării producerii accidentelor, a incidentelor de orice fel care nu țin neapărat de regimul circulației rutiere, dar mai ales pentru tragerea la răspundere a celor care încalcă legea rutieră și le fac celorlalți șoferi ori pietoni viața grea prin comportamentul lor în trafic.

În aprilie 2013 era finalizată, așadar, o investiţie de peste 15 milioane de lei, finanţată prin bani europeni, care transforma Zalăul în primul oraş din ţară ce dispunea de dispozitive de detectare a şoferilor care trec pe culoarea roșie a semaforului, dar și a pietonilor care traversează neregulamentar. Sistemul de management al traficului a prevăzut, printre multe alte facilități în scopul îmbunătățirii traficului, montarea a şase camere video pe bulevardul Mihai Viteazul, în cele mai aglomerate intersecţii, în vederea optimizării circulaţiei în toată zona de intervenţie urbană şi pentru creşterea siguranţei circulaţiei. Astfel, în municipiu, camerele cu radar au fost montate în intersecţiile cu stăzile Armoniei (în zona Uz Casnic), bulevard (lângă magazinul Profi) şi 9 Mai (lângă Ceas). Pe celălalt sens, camerele există tot degeaba, evident, la intersecţia cu strada Corneliu Coposu (în apropiere de clădirea primăriei), în parcarea mare, peste drum de Zahana şi la ieşirea din zona magazinului Lidl.

Acest management al traficului cuprindea nu doar camere și semafoare sincronizate optim, ci și un dispecerat care, prin aparatură, metode și soluții specifice, ar fi trebuit să reușească să facă în așa fel încât zonele – problemă din oraș să fie mai bine coordonate la anumite ore, în sprijinul șoferilor, pietonilor, bicicliștilor și pentru evitarea stresului participanților la trafic, a aglomerației și a evenimentelor rutiere.

Acest proiect, cel mai mare de acest gen din țară la vremea respectivă, a rămas, din motive pe care nu și le mai asumă concret nici Primăria, nici Poliția, o investiție care nu poate da roade din cauza unor bariere legislative, a lipsei de interes, a neimplicării autorităților de la București care au refuzat să ajute sau chiar să-și facă datoria, pentru a facilita încheierea acestui protocol, prin înființarea unui cadru legislativ concret și emis la timp.

Acesta a fost și este și motivul invocat de Poliție, această instituție fiind în imposibilitatea de a conlucra, folosind acest proiect, cu Primăria, de vreme ce nu există o lege sau un Ordin care să guverneze această activitate și care, firește, să împartă în mod judicios responsabilitățile. Răspunsul primit de la IPJ Sălaj la solicitarea noastră nu este cu nimic schimbat față de cel din anii trecuți, constând în aceea că lipsa cadrului legislative face imposibilă această conlucrare Poliție – municipalitate, iar răspunsul municiplaității disculpă oarecum administrația locală, prin aceea că sistemul ar fi funcțional în prezent. Da, funcționează, în sensul în care e băgat în priză, dar cui folosește?

“Proiectul managementului traficului rutier este funcțional, atât partea de semaforizare cât și radarele amplasate pentru depistarea acelor conducători auto care înregistrează abateri de la legislația rutieră. Protocolul de colaborare cu Poliția Municipiului Zalău, privitor la furnizarea informațiilor din trafic, nu a fost încheiat, dar înregistrările din sistem, pot fi puse, oricând, la dispoziția Poliției municipiului Zalău.”, se arată în răspunsul administrației locale la solicitarea cotidianului Magazin Sălăjean.

Prin urmare, ceea ce deducem, este faptul că Poliția nu are și nici nu este dispusă, prin factorii de decizie de la București, să înființeze posturi speciale în Inspectorat, pentru cei ce ar trebui să lucreze într-un astfel de loc și, pe de altă parte, faptul că acest proiect, deși este funcțional, nu poate da rezultate ce pot fi folosite în baza legii devenind, în mod concret, inutil.

Cu alte cuvinte, un șofer care depășește pe linia continuă sau care trece pe roșu într-o intersecție este (sau ar fi) filmat, însă înregistrarea video e inutilă de vreme ce protocolul prin care ea să poată fi folosită nu există și nici nu va exista vreodată, așa cum mai marii responsabili de la București ne-au aruncat-o anii trecuți, după ce în urma vizitei la Zalău au constatat, într-o totală lipsă de logică, aceea că orașul nostru “nu are nevoie de un asemenea proiect”. Prin urmare, din motive pur românești, între care prostia, birocrația, lipsa de asumare și de gândire logică a unor factori de decizie care nu sunt neapărat din Sălaj, dar mai ales interesul pentru o investiție de 15 milioane de lei, pentru confortul și liniștea zălăuanilor,  acest proiect funcționează, dar nu va da niciodată roade și nu va ajuta cu nimic concret, cu atât mai puțin cu ceva ce ar putea justifica o asemenea cheltuială uriașă.

 

 

 

One Thought to “Deși este funcțional, “Managementul traficului rutier Zalău” nu ne ajută cu nimic”

  1. dintre Primărie și Poliție nu poate fi încheiat. ???

    cand a fost demarat acest proiect de 4,2 milioane de euro, bani europeni, a EXISTAT un AVIZ FAVORABIL la documentatia depusa pentru finantare ! de ce politia refuza acuma sa se foloseasca de acest system? finca sunt prosti si corupti !!!
    politisti actuali inca nu pot concepe ca amenzile de viteza=radarele pot functiona si fara un politest CORUPT !

Leave a Comment