Unul dintre cele mai importante proiecte ale municipiului Zalău este, fără doar şi poate, şoseaua ocolitoare, un proiect început în urmă cu opt ani şi care în acest moment este blocat, fiind finalizat un singur tronson din cele două care întregesc această lucrare. Se aşteaptă aprobări, puneri de acord, finalizări de planuri care, iată, ne agaţă din nou speranţele în cui şi ne lasă pe mai departe într-o aşteptare care prinde contur de eternitate.
Primul tronson a fost finalizat în doi ani
Contractul de lucrări pentru construirea tronsonului I al şoselei ocolitoare a fost derulat în perioada martie 2008 – septembrie 2010. Investiţia a fost finanţată prin programul Phare Ces Infrastructura Mare 2005, din bugetul UE, bugetul naţional şi bugetul local. Lucrările efective au fost finanţate în următoarele procente: aproximativ 55 la sută – UE, 18 la sută – bugetul naţional, 27 la sută – bugetul local. Din bugetul local au fost acoperite toate costurile legate de exproprierea terenului. Valoarea totală a proiectului (primul tronson) a fost de 50,3 milioane lei, din care 3,29 milioane lei reprezintă valoarea exproprierilor, 45 milioane lei – valoarea lucrărilor, iar diferenţa a fost reprezentată de alte cheltuieli (valoarea documentaţiei tehnico – economice, ISC, valoarea contractului de descărcare arheologică, managementul proiectului).
La acestea se adaugă costurile cu dirigenţia de şantier acoperite direct de Ministerul Dezvoltării. Antreprenorul general, desemnat în urma unei proceduri de achiziţii derulate de minister, a fostKemna Bau Andreae (Germania). Inginerul (dirigintele de santier), de asemenea desemnat de minister, a fost INOCSA. Investiția a fost împărţită în doua etape, existând şi două motive care ar fi justificat acest lucru: valoarea maximă a ajutorului care putea fi obţinut prin programul Phare era de 6,6 mil. euro (5 milioane bugetul UE, 1,6 milioane bugetul naţional – valori făra TVA). Diferenţa trebuia acoperită în intregime de la bugetul local.
Speranţele zălăuanilor s-au mutat în mâinile noii administraţii
Pentru întreaga investiţie de 15,5 km de şosea, bugetul local nu a putut să acopere diferenţa, suma fiind una foarte mare. O altă piedică în calea acestui vis zălăuan a fost problema mutării poligonului MApN de la Zalău la Crasna, o operaţiune care a produs discuţii, disensiuni, controverse atât de partea autorităţilor sălăjene cât şi de partea Ministerului Apărării, întrucât pe lângă faptul că MApN dorea un poligon mai mare, nefiind pe deplin hotărât să renunţe la cel din Zalău, proprietarii din Crasna trebuiau expropriaţi şi, fireşte, plătiţi pentru terenul pe care îl dădeau MApN-ului. Tărăgănarea şi tergiversarea a cuprins în acest fel, şi “frontul” armatei. Primăria nu poate face prea mult în acest moment, dată fiind multitudinea de operaţiuni, în majoritate birocratice, rămase în aşteptare, şi care au fost preluate ca “moştenire” de la fosta administraţie municipală. Primarul Ionel Ciunt ne-a declarat că încă se aşteaptă aprobarea Master Planului de către Executiv. Lucru pe care, de altfel, şi Premierul Dacian Cioloş l-a promis cu ocazia vizitei efectuate în Zalău, în urmă cu cinci luni, atunci când le-a spus zălăuanilor că va face tot posibilul ca lucrările să fie urgentate.
,,Șoseaua de centură – tronsonul II este cuprinsă în Masterplanul de Transport, care trebuie să fie aprobat de Guvernul României și Parlament. Din discuțiile telefonice avute cu reprezentanții Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) știu că investiția va fi făcută de către CNADNR, care lucrează la revizuirea Studiului de Fezabilitate, pentru că este întocmit din 2006 și pot apărea unele modificări. De asemenea, se lucrează la documentația de atribuire a Proiectului Tehnic, iar următoarea etapă va fi achiziția pentru execuția lucrărilor”, ne-a declarat Ionel Ciunt, primarul Municipiului Zalău. Şi, cum speranţa moare ultima, ne dorim şi sperăm în acelaşi timp, ca aceşti 10 ani de aşteptare să fie suficienţi, iar promisiunile venite din partea şefului guvernului, precum şi eforturile următoare pe care Primăria trebuie să le facă, să ne dea, după atâta amar de timp, şi ce-a de-a doua bucată de centură, atât de necesară şi de aşteptată.
si asa apare intrebarea: cine sunt frati SABOU ? cei care sunt in spatele acestei lucrari, cei care au reusit sa dea tepe cu proiecte europene. Cei care castigau lucrari si le subcontractau la altii ca ei, alti tepari pe fonduri europene. Cei care au stiut de pe la inceput ca FONDURILE EUROPENE sunt noua VACA de MULS, in lipsa banului public.
Unde esti tu DNA ? si asta pana nu se prescriu „faptele” !! de de un procure de la noi nu poate sa se sesizeze singur si sa nu astepte ca caneva sa-i dea mura in gura tot, caci e nevoie de mult curaj/inconstienta sa depui plangerile cu numele tau pe ele.