Reluarea lucrărilor la tronsonul 3C al Autostrăzii Transilvania, Suplacu de Barcău – Borş, ce are o lungime de aproximativ 64 de kilometri şi porneşte din localitatea sălăjeană Porţ, comuna Marca, s-au împotmolit în avize. Mai mult, constructorii spanioli se ceartă între ei şi întârzie întocmirea documentelor necesare. Cel puţin aşa susţine şeful Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), care, zilele trecute, a anunţat, prin intermediul unui comunicat de presă, că în prezent, însă, „proiectul Suplacu de Barcău-Borş se află în faza de rezolvare a unor probleme, în vederea respectării graficului stabilit”. Totodată, acesta a reamintit că, după ce anul trecut a fost reziliat contractul cu compania americană Bechtel, anul acesta, în luna mai, CNADNR a contractat finalizarea lucrărilor pe tronsonul bihorean cu asocierea firmelor spaniole Corsan – Corviam Construccion – Consinit – Road Consulting & Design Solutions şi Via Design, pentru suma de 701 milioane lei fără TVA, care trebuie să dea în folosinţă cei 60,25 km de autostradă până în 3 iulie 2017.
Au apărut neînţelegeri între firmele asociate
Pe de altă parte, cel mai grav aspect este faptul că firmele spaniole nu se înţeleg între ele, ceea ce pune în pericol însuşi contractul. „Problema Asocierii nu a fost încă rezolvată până în prezent cu toate că CNADNR a solicitat antreprenorului în nenumărate rânduri să i se prezinte soluţia unanim stabilită de către toţi membrii asocierii în ce priveşte neînţelegerile apărute între membrii asocierii. Punctul de vedere emis de către Direcţia Juridică din cadrul CNADNR asupra acestei probleme a concluzionat că, dacă raporturile dintre asociaţi încetează, ar trebui să înceteze şi executarea contractului de achiziţie publică în momentul în care se află”, se arată în comunicatul menţionat, ceea ce înseamnă că CNADNR ar putea fi pusă chiar în situaţia de a rezilia contractul dacă „neînţelegerile” nu vor fi soluţionate cât mai curând.
De asemenea, oficialul CNADNR a făcut cunoscut că deşi „contractul a început în mod firesc cu etapa de proiectare”, asocierea spaniolă a elaborat o „declaraţie de proiectare” pe care a fost nevoită s-o revizuiască până acum de două ori, la cererea Companiei, documentul nefiind nici acum aprobat pentru că „o serie de soluţii propuse nu respectă caietul de sarcini”. Astfel, nu este finalizat nici proiectul tehnic şi nici documentaţia tehnică în baza cărora Compania să solicite autorităţilor locale autorizaţia de construire.
Nu toţi „experţii cheie” cunosc limba română
Totodată, CNADNR a mai precizat, în legătură cu firmele spaniole, că acestea au înlocuit „cinci dintre cei 6 şase experţi cheie”, dar pentru că doi dintre cei nou propuşi, şi anume şeful de şantier şi şeful echipei de proiectare, „nu cunosc limba română, care este limba contractului”, Compania nu a avizat echipa şi nici nu a efectuat vreo plată în avans societăţilor din cadrul asocierii.
Acordul de mediu nu a fost înnoit
În ceea ce priveşte înnoirea acordului de mediu, obligatoriu din cauza faptului că din 2004, când a fost semnat contractul cu Bechtel, legislaţia privind mediul a fost modificată, reprezentantul CNADNR au afirmat că actualizarea trebuie făcută „în paralel cu proiectarea”, iar Compania a angajat o firmă atestată care să pregătească documentaţia necesară, aceasta fiind deja depusă la Agenţiile pentru Protecţia Mediului din judeţele Mureş, Cluj, Sălaj şi Bihor, care trebuie s-o evalueze. „Noi, Compania, am realizat ceea ce ţinea de noi şi din 3 iulie contractul a început să curgă. Antreprenorul trebuie să dea dovadă de mare seriozitate şi să-şi respecte termenele asumate. Nu vom face niciun rabat şi nu vom accepta abateri care să determine nerespectarea contractului”, a concluzionat directorul general al CNADNR.
Reamintim că lucrările pe secţiunea 3C Suplacu de Barcău – Borş a Autostrăzii Transilvania s-au oprit acum circa 8 ani, iar fierul pilonilor a ruginit, astfel că acum este nevoie şi de reverificarea structurilor de rezistenţă. Specialiştii în construcţii sunt de părere că timpul curge în defavoarea acestui tronson de autostradă. Acest tronson, care putea fi terminat de câţiva ani, este vital pentru autostradă întrucât va permite legarea de autostrada adusă de Ungaria până la graniţă.
Vor veni ungurii sau nemtii si vor construi si autostrazi.