Ministerul Educaţiei şi Cercetării a aprobat, printr-un ordin publicat în Monitorul Oficial, introducerea a şapte noi discipline opţionale în oferta naţională de studiu, adresate elevilor din învăţământul primar şi gimnazial. Acestea sunt parte a curriculumului la decizia elevului şi pot fi alese de şcoli în funcţie de specificul şi interesul comunităţii educaţionale locale.
• O ofertă mai diversificată pentru elevii din ciclul primar
Pentru copiii din clasele mici, accentul se pune pe stil de viaţă sănătos, mişcare şi fairplay. Astfel, noile discipline introduse pentru învăţământul primar sunt: „Educaţie nutriţională” – disponibilă pentru clasa pregătitoare, clasa I şi clasa a II-a. Această disciplină urmăreşte să le ofere celor mici bazele unui stil alimentar echilibrat, încă din primii ani de şcoală; „Educaţie prin minibaschet” şi „Minihandbal – mişcare, joc şi fairplay” – adresate claselor a III-a şi a IV-a, acestea încurajează activitatea fizică, jocul în echipă şi respectul pentru reguli; „Viitorii olimpioni” – pentru clasa a IV-a, opţionalul are rolul de a-i familiariza pe elevi cu spiritul competiţiei sănătoase şi cu valorile olimpismului.
Elevii din gimnaziu beneficiază, la rândul lor, de opţionale noi, care aduc în prim-plan creativitatea, muzica, mişcarea şi ştiinţa. Printre acestea se numără: „Armonie şi expresie corporală” – disponibil pentru clasele a V-a până la a VIII-a, acest opţional propune un parcurs educativ prin mişcare expresivă, coordonare şi dezvoltare emoţională; „Muzică şi dans” – adresat claselor a V-a şi a VI-a, cursul îşi propune să le ofere elevilor instrumente de expresie artistică şi culturală, într-un format interactiv şi atractiv; „Aventura cunoaşterii Universului” – destinat claselor a V-a şi a VII-a, acest opţional le oferă copiilor ocazia de a explora misterele astronomiei şi de a înţelege fenomenele spaţiale într-un limbaj accesibil.
• Curriculum la decizia elevului: flexibilitate şi adaptare
Noile opţionale fac parte din curriculumul la decizia elevului, ceea ce înseamnă că unităţile de învăţământ pot decide includerea acestora în oferta lor educaţională, în funcţie de interesul elevilor şi de resursele disponibile. Aceste programe au fost aprobate oficial şi publicate în Monitorul Oficial, devenind disponibile pentru implementare începând cu următorul an şcolar.
• Un pas către un învăţământ mai atractiv şi mai adaptat
Introducerea acestor opţionale marchează o încercare de a adapta şcoala la nevoile şi pasiunile reale ale copiilor, aducând în programă discipline moderne, interactive şi ancorate în viaţa de zi cu zi. Este o evoluţie importantă spre un învăţământ mai flexibil, mai apropiat de elevi şi mai orientat spre dezvoltarea armonioasă a fiecărui copil.
Articol publicat în cadrul parteneriatului dintre cotidianul Magazin Sălăjean şi ziarul Bursa. www.bursa.ro