Şapte profesori de limba franceză din Sălaj au participat, recent, la două cursuri de formare organizate de Centre Régional Francophone pour l’Europe Centrale et Orientale (CREFECO). Cursurile au fost organizate în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale din România şi au avut loc în cursul acestei luni la Timişoara şi Deva. Dascălii sălăjeni, alături de alţi profesori de limba franceză din alte judeţe ale ţării, au fost instruiţi şi coordonaţi de Pierre-Yves Roux – formator și expert de la Centrul Internaţional de Studii Pedagogice (Centre International d’Etudes Pédagogiques CIEP), dar şi de Constantin Giosu, inspector de specialitate în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Botoșani. Astfel, la primul curs intitulat ”La différenciation pédagogique : propositions pour gérer l’hétérogénéité des classes” (Diferențierea pedagogică: propuneri pentru gestionarea eterogenității claselor)”, desfăşurat la Timişoara, profesorii sălăjeni au învățat cum să gestioneze o clasă eterogenă de elevi, cum să analizeze și să identifice problemele de învățare ale elevilor pentru a identifica strategii de remediere adecvate și eficiente, cum să-și adapteze metodele de lucru și activitățile didactice nevoilor diferite ale acestora, dar şi cum să pună în practică proiecte care să integreze eterogenitatea unei clase. ”Principiul care stă la baza acestei abordări diferențiate este centrarea pe nevoile, interesele, ritmul și profilul de învățare al elevului. Principiile și noțiunile teoretice au fost ilustrate practic, prin ateliere de lucru sau împărtășirea experiențelor de la clasă”, a precizat Alina Goga, profesor de limba franceză, participant la aceste cursuri.
De asemenea, în cadrul celui de-al doilea curs, desfăşurat la Deva – ”Intégrer l’approche actionnelle dans son enseignement du FLE” (Integrarea abordării acționale în predarea limbii franceze)” au fost prezentate şi abordate metodele de studiu a limbilor moderne care au evoluat de-a lungul timpului. Astfel, abordarea comunicativ-acțională, care stă la baza elaborării programelor și a manualelor de azi, consideră elevul un actor social, care învață o limbă modernă pentru a comunica în diverse situații, în viața personală, socială sau profesională. Elevii dobândesc competențele de exprimare orală și scrisă dacă sunt puși în situații de învățare cât mai apropiate de cele din viața reală. Principiile pedagogiei active, dar și motivarea elevilor prin implicarea în activități didactice interactive au stat la baza atelierelor de lucru de la Deva. De-a lungul timpului CREFECO a organizat mai multe cursuri de formare în România, în baza acordurilor de parteneriat cu Ministerul Educației Naționale, iar prin aceste cursuri profesorii de limba franceză au primit sprijin. De precizat este faptul că, mai multe grupuri de profesori din Sălaj au participat frecvent la aceste cursuri.