Ministerul Educaţiei a anunţat, la sfârșitul acestei săptămâni, că s-ar putea renunţa la notele pentru unele materii, precum Sport, Muzică, Desen şi Religie. Profesorii cer o analiză corectă a situaţiei, pentru a se evita crearea unor probleme mai grave în sistem. Materiile la care se vor elimina notele ar putea fi neglijate de elevi, iar pe de altă parte, s-ar crea un precedent periculos care ar putea afecta şcoala românească, pe termen lung.
Una dintre ideile vehiculate în mediul preuniversitar este eliminarea notelor la toate materiile şi înlocuirea lor cu un sistem de calificative, dar pentru a ajunge la această schimbare, este nevoie de o nouă lege a Educaţiei, care nu va exista prea curând, pentru că nu se poate ajunge la un consens între părţi, având doi ani electorali consecutivi. Problema care se discută acum, respectiv eliminarea notelor doar la unele materii, ar trebui să fie analizată cu multă atenţie, spun profesorii. „Este posibil să se creeze astfel un precedent periculos. Dacă eliminăm notele la Educaţie Fizică, pentru că unora nu le place să facă efort, e posibil ca după un timp să vină alţii care să ceară şi eliminarea notelor la Fizică, pentru că e o materie dificilă. Nu putem face la şcoală doar ce ne place, fără să depunem efort. Ar trebui să se dezbată cu foarte multă seriozitate o astfel de schimbare, pentru că trebuie să se ia în calcul toate consecinţele”, explică Marius Nistor, liderul Federaţiei Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret”. “Ar fi probleme – spun profesorii – şi cu transformarea acestor materii, din obligatorii în facultative, pentru că astfel s-ar putea bulversa întregul sistem de educaţie, iar profesorii şi-ar pierde o mare parte din drepturi, neavând acelaşi număr de ore şi de elevi. Ar trebui să analizăm şi sistemele de educaţie din alte ţări, să vedem ce înseamnă facultativ pentru învăţământul plătit de stat. Nu este aşa cum îşi imaginează unii. Este nevoie de o lege coerentă a Educaţiei, iar schimbările se fac doar după ample dezbateri”, spune liderul sindical.
Noul sistem i-ar ajuta pe profesor să evite erorile în evaluare şi copilului i-ar oferi o motivaţie pozitivă, sunt de părere cei care vor să dea curs acestei inițiative.