La sedinta cu directorii unitatilor de invatamant din judetul Salaj si inspectorii de specialitate, ce a avut loc miercuri la sediul Inspectoratului Scolar Judetean Salaj, a fost prezentat raportul privind starea invatamantului pentru anul scolar 2008-2009. Atat punctele tari din sistemul educativ salajean, cat si cele slabe au fost scoase la iveala in fata celor prezenti, precum si solutii in inlaturarea disfunctionalitatilor si imbunatatirea calitatii invatamantului la nivelul judetului. S-au prezentat astfel pe rand aspecte privind proiectarea didactica, a calitatii activitatii personalului didactic si in evaluarea elevilor, precum si aspecte privind activitatile parteneriale intre scoala (gradinita) si familie.
A fost laudat modul in care profesorii si-au intocmit documentele de proiectare si planificarile anuale, precum si faptul ca un numar mare de cadre didactice utilizeaza mijloace si metode moderne in predare. In schimb, s-au subliniat si aspectele negative ale acestui sector, si anume, ca in unele scoli sunt profesori necalificati care nu cunosc modalitatile de realizare a unui proiect didactic, de asemenea, ca unele cadre didactice, in special cele din primii ani de activitate, nu se bazeaza pe proiectarea semestriala stabilita in programa scolara, ci mai mult pe manualul dupa care lucreaza cu elevii.
Privind calitatea activitatii desfasurate in timpul anului scolar, unele cadrele didactice si-au dovedit interesul prin realizarea unor activitati suplimentare si complexe cu elevii, lucru demonstrat de rezultatele bune si foarte bune obtinute la diferitele concursuri judetene si nationale, la majoritatea disciplinelor scolare. Pe de alta parte, s-a pus in evidenta dezinteresul manifestat de unii profesori pentru dezvoltarea unitatii scolare, prin lipsa abilitatii de a lucra in grup si in echipa, dar si prin faptul ca in multe cazuri nu efectueaza un control responsabil al temelor de casa.
Si evaluarea elevilor se face, uneori, neglijent. S-a constatat din raportul pe anul trecut scolar ca nu intotdeauna exista un numar suficient de note, raportat la perioada inspectiei, iar in unele cazuri ca notele exista numai in caietele personale ale profesorilor, nefiind trecute la timp in catalog. Trebuie relatat insa si faptul ca majoritatea cadrelor didactice aplica probe de evaluare formativa la finele unor lectii de predare-invatare, precum si probe de evaluare sumativa la finele unor unitati de invatare sau capitole.
Un alt capitol important il reprezinta relatia scoala-familie. Din pacate insa, raportul a scos la iveala faptul ca majoritatea parintilor nu se implica in activitatile scolare ale odraslelor. In unele unitati scolare, din cauza plecarii parintilor in strainatate ori pur si simplu din dezinteres, nu s-a putut stabili un parteneriat cu familiile tuturor elevilor. Cel mai grav aspect este insa faptul ca unii parinti au doar asteptari din partea scolii, neindeplinindu-si responsabilitatile fata de propriii copii, transferand obligatiile educative exclusiv asupra scolii.
In acest sens, reprezentantii ISJ si-au propus unele masuri pentru anul scolar in curs. Si anume, eficientizarea sistemului de comunicare interna si externa a inspectoratului scolar si a unitatilor de invatamant, mediatizarea sustinuta a activitatilor organizationale, crescand vizibilitatea si credibilitatea institutionala si a reprezentantilor acestora, precum si cresterea transparentei activitatii ISJ si a unitatilor de invatamant prin promovarea unei comunicari proactive.