Cu prilejul inspecţiilor derulate în unităţile de învăţământ, reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Sălaj au constatat o serie de aspecte negative ale modului în care unele cadre didactice predau la clasă. Deloc puţine sunt situaţiile în care orele se desfăşoară în stil vechi, ca acum mai bine de două decenii.
Potrivit raportului ISJ Sălaj privind starea învăţământului din judeţ în anul şcolar precedent, făcut public miercuri, 16 noiembrie, metodele bazate pe munca în echipă, pe grupe, nu sunt utilizate suficient, neglijându-se formarea competenţei de lucru în echipă şi a competenţelor cheie, proiectele curente de lecţii (stagiari şi definitivat) sunt destul de sumare şi fără corelaţie între componenta proiectivă şi cea acţională, iar calculatorul şi videoproiectorul sunt integrate mai rar în lecţii sau cu deficienţe.
Cadrele didactice nu se implică destul
În plus, susţin inspectorii de specialitate, există cadre didactice care “nu s-au desprins încă de stilul tradiţional de predare şi evaluare, preponderent frontal, fără o prea mare implicare a elevilor în desfăşurarea activităţilor de învăţare”.
O altă problemă semnalată vizează folosirea insuficientă a autoevaluării şi a interevaluării realizate de către elevi ca mijloc pentru îmbunătăţirea învăţării. În ceea ce priveşte temele de casă, acestea nu sunt întotdeauna valorificate în noua activitate, iar competenţele socio-lingvistice şi pragmatice sunt exersate sporadic în orele de limbi moderne.
Tutoror acestor minusuri li se adaugă lipsa iniţiativei în realizarea de proiecte la nivel judeţean, naţional şi naţional.
Elevii nu ştiu ce înseamnă munca în echipă
În aceste condiţii, elevii sunt cei care au de suferit. Şi asta pentru că, în şcolile sălăjene există clase în care elevii nu sunt obişnuiţi cu activităţile de grup şi munca în echipă, unii dintre ei nefiind implicaţi în activitatea didactică ori în proiecte educative.
Inspectorii au mai constatat că elevii manifestă o preocupare scăzută pentru utilizarea cunoştinţelor, a deprinderilor şi a aptitudinilor în situaţii de învăţare diverse, cu grad înalt de complexitate. „Rareori sunt puşi în situaţia de a identifica probleme sau situaţii-problemă contextuale pe care să le analizeze din perspective diferite şi să le gestioneze aplicând eficient cele învăţate”, se mai arată în raportul ISJ. Ba mai mult, pentru unii învăţarea se face mecanic, nu logic şi conştient, iar greşelile de ortografie, scrisul ilizibil şi omisiunile de litere sunt „îngrijorător de frecvente”.
În ciuda acestor lacune grave, profesorii se dovedesc indulgenţi în acordarea de calificative şi nu valorifică activităţile care au putea determina îmbunătăţirea performanţei şcolare.
Raportul privind starea învăţământului din judeţ scoate la lumină şi punctele slabe ale relaţiei şcoală-familie-comunitate. Astfel, precizează sursa citată, “există un număr semnificativ de părinţi care nu se implică în formarea şi educarea propriilor copii”, iar multe şcoli nu se preocupă de îmbunătăţire legăturii pe care ar trebui să o aibă cu părinţii. Acestora din urmă nu li se comunică în scris rezultatele obţinute la testările efectuate şi nici situaţia notelor la finalul semestrului ori al anului şcolar.
Bla, bla, bla, acelaşi limbă de lemn, fără exemple concrete şi măsuri !
Cea mai mare BULINA NEAGRA a invatamantului salajean este tocmai ISJ Salaj, care crede ca singurul sau rol este sa controleze. Daca si-ar intelege mai bine rolul, ar intelege ca in primul rand trebuie sa indrume, sa gaseasca solutii, sa sprijine.
Dar la cine intelegere? La Lucy Pop, care inafara de dictatura stalinista nu a adus nici un fel de lucru bun in scolile din Salaj? La persoane gen Souca Valentina, Hossu Cristina, Gozman Daniela, Chis Dana, Pop Natalia etc, care nu inteleg bine ce au ele de facut pe acolo? Sau la Crisan Laura, inspectoare fara concurs (adica picata la concurs) care a fost responsabila cu concursul directorilor si ii va indruma, cica, pe directorii cu concursul luat? Sau poate la Gudea Miorita care ar putea indruma scolile pe teme de fashion, manichiura si coafura?
Tare grea misiunea asta de inspector, cand nu-i putinta.
politicul omoara generatiile viitoare… poate va trziti si aplicati niste criterii sanatoase
Pe vremea când eram profesor, am văzut într-o cancelarie dintr-un liceu renumit din județ așa-numite „portofolii” (copy/paste) la „limba romana”, notate cu 10, fără nici o corectură. Limba „romana”, nu „română”!
Goldis, Spiru fac de ras invatamantul din RO. Absolventii universitatilor de genu’ sunt foarte multi si s-au infiltrat in tot felul de domenii importante.De aceea Zalaul(Salajul)regreseaza din toate pdv.