Cercetările noastre despre camerele de supraveghere din școli estimează că există, cel puțin în momentul de față, mai mult de 100.000 de camere CCTV în școlile și academiile secundare în țările occidentale, un exemplu fiind constituit din tridentul Anglia , Scoția și Țara Galiilor.
Și, totuși, care este situația în Romania?
Preocupările noastre cu privire la amploarea utilizării lor nu sunt doar chestiuni legate de confidențialitatea copiilor și a cadrelor didactice, ci și de motivele pentru care județele din România și, implicit, Sălajul, rămân în urmă atunci când vine vorba despre supravegherea video a copiilor.
De cele mai multe ori, intervin dileme referitoare la funcțiile pe care le îndeplinesc camerele de supraveghere într-o școală românească: Reduc sau înlătură într-adevăr agresiunea din școli? Sunt mai bune decât echipamentele standard de protecție pentru a reduce furturile – lacăte, yale și așa mai departe? Numeroase rapoarte occidentale confirmă faptul că instalarea unor camere de supraveghere video în școli, licee și universități descurajează criminalitatea, furturile fiind mult diminuate, iar intrușii împiedicați să pătrundă în spațiile educaționale.
Sunt solicitate camerele de supraveghere în județul Sălaj?
În combinație cu studiile demonstrative privind modul în care camerele de supraveghere sunt utilizate și tinând în mod direct cont de maniera în care acestea îmbunătățesc siguranța elevilor, credem cu tărie faptul că prezența sistemelor si a camerelor de supraveghere este în asentiment cu nevoile curente ale elevilor din Sălaj, spun specialiștii acestui magazin de camere pentru supraveghere.
În primul rând, studiile spun că este prudent să se facă o probă înainte de a se implementa o astfel de strategie la nivel județean, având în vedere numeroasele discuții care apar referitor la supravegherea copiilor la școală, alături de efectele negative pe care le-ar putea avea această inițiativă pentru personalitatea lor.
Chiar și profesorii s-au arătat îngrijorați în privința camerelor CCTV, considerând că acestea subminează relația pe care profesorii o au cu elevii lor. În plus, unii profesori sunt de părere că aceste echipamente de monitorizare nu reprezintă prima condiție validă pentru obiectivul unei școli sigure.
În mod cert, părinții, profesorii și elevii trebuie să facă parte din discuție. De asemenea, guvernul joacă un rol important. Din păcate, sistemul de reglementare din țara noastră, care se aplică tuturor județelor de pe teritoriul României, nu oferă o încredere reală nici părinților, dar nici cadrelor din învățământ. Din punctul lor de vedere, guvernanților le lipsesc trăsături precum seriozitatea și verticalitatea pentru a pune în practică o inițiativă occidentală.
Pentru ca sistemul să fie unul eficient ar fi 100% necesar ca respectivele sisteme și camere pentru supraveghere să fie monitorizate de niște cadre specializate, menite să rezolve și să justifice orice lacună în funcționarea acestora. Autoritățile din Sălaj sunt de părere că ar fi ridicol dacă un părinte, profesor sau elev ar simți că o cameră de supraveghere este intruzivă și nu ar exista o persoană specializată în monitorizarea activității camerelor de supraveghere, astfel încât să investigheze și să ia toate măsurile necesare.
Ce spun părinții elevilor din Sălaj?
Unul dintre factorii importanți pe care părinții îl iau în considerare în momentul în care aleg o școală pentru copiii lor este siguranța acestora. Feedback-ul părinților din Sălaj cu privire la prezența camerelor de supraveghere în fiecare școală din județ este unul extrem de pozitiv. Nu există cazuri în care părinții să fie îngrijorați în privința supravegherii copilului lor sau a faptului că acestea i-ar putea invata intimitatea. Elevii sunt, de asemenea, pozitivi cu privire la camerele de luat vederi, justificându-și opinia prin argumentul siguranței sporite pe timpul pauzelor.