Potrivit unor informatii publicate vineri, in presa centrala, noutatile exclusive ale proiectului Statutului personalului didactic sunt legate de calitatea cadrelor didactice, de modul in care se va face intrarea in invatamant si de titularizarea pe post. Astfel, nu vor avea dreptul sa ocupe o functie in Educatie persoanele care au aceasta interdictie stabilita printr-o hotarare judecatoreasca definitiva de condamnare penala sau cele care desfasoara activitati care prin natura lor aduc atingere demnitatii profesionale sau bunelor moravuri, sau presteaza activitati comerciale in incinta scolii. De asemenea, cei care produc, comercializeaza, distribuie sau favorizeaza raspandirea de substante interzise, materiale obscene sau pornografice, inclusiv prin internet, si chiar daca aceste activitati sunt desfasurate in timpul liber, nu vor avea dreptul sa profeseze in invatamant. Nici cei care vor manifesta in public activitati cu componenta lubrica sau alte activitati care implica exhibarea, in maniera obscena, a corpului ori alte activitati necorespunzatoare deontologiei profesionale si statutului de persoana responsabila cu educatia nu vor putea ocupa niciodata o functie in invatamant.
Noul Statut prevede extrem de clar ca, anual, fiecare cadru didactic va prezenta un certificat medical si de atestare psihocomportamentala, eliberat in urma examinarii de catre un medic de medicina muncii, respectiv psiholog acreditat, pe un formular stabilit de catre MECI impreuna cu Ministerul Sanatatii. In opinia inspectoratului general adjunct al Inspectoratului Scolar Judetean Salaj, Ioan Lung, aceste teste sunt binevenite, in conditiile in care este foarte posibil sa existe profesori care prezinta anumite tulburari comportamentale. Se stie ca, la orice angajare, angajatul trebuie sa faca o serie de teste medicale, pentru a dovedi ca este apt sa ocupe acel loc de munca. Insa, din cand in cand, angajatii ar trebui sa isi refaca aceste analize, inclusiv cele psihologice. Astfel consider ca este absolut normal ca profesorii sa fie verificati, deoarece este posibil sa existe si anumiti profesori care sufera de tulburari comportamentale. Nu cred ca sunt parinti care isi doresc ca, la un moment dat, copiii lor sa fie educati de un astfel de cadru didactic, spune Ioan Lung.
Nici cei carora in ultimii sapte ani li s-a desfacut disciplinar contractul de munca nu vor putea exercita functii didactice. Cetatenii unui stat membru al UE pot deveni profesori in Romania. La ocuparea functiilor de conducere (director, inspector) se interzice ca solicitantul sa mai ocupe o alta functie de conducere similara in sistemul national de invatamant.
Proiectul de statut mai prevede ca functiile de conducere in subordonare directa din aceeasi unitate sau institutie de invatamant nu pot fi ocupate simultan de persoane care sunt in relatie de rudenie de gradul I sau sunt sot-sotie. Dupa cum se vede, desi sindicalistii au cerut sa se stipuleze aceasta interdictie pana la rudele de gradul IV si fini, vointa Ministerului a fost mai puternica, asa ca nepotii si finii pot ramane in continuare linistiti pe functiile de conducere.
Proiectul Statutului mai prevede ca formarea initiala a unui cadru didactic va avea doua componente: una teoretica – in specialitatea disciplinei si formarea initiala psihopedagogica si metodica si a doua componenta – formarea initiala practica. Aceasta din urma va consta si in efectuarea unui stagiu practic cu durata de un an scolar realizat dupa absolvire intr-o unitate de invatamant, in functia didactica corespunzatoare studiilor sub indrumarea cadrelor didactice mentori sau tutori si a inspectorilor scolari. Pentru realizarea acestui an de practica pedagogica se va constitui o retea permanenta de scoli – in baza ordinului de ministru – unde viitorii profesori vor invata de la mentori cum sa predea in invatamant.
Pregatirea teoretica a viitorilor profesori se va realiza, ca si pana acum, in cadrul departamentelor pentru pregatirea personalului didactic pe care universitatile le pot organiza. Dupa anul de stagiu practic, absolventul va da un examen ce va avea o etapa eliminatorie si una finala. Prima etapa este realizata la nivelul inspectoratului scolar si inseamna ca tanarul dascal primeste un portofoliu profesional in care sunt evidentiate rezultatele celor trei inspectii la clasa realizate in cursul anului, precum si alte evaluari realizate la nivelul scolii. A doua etapa, finala, se va organiza de catre universitati si va consta intr-o examinare scrisa din specializarea absolvita, precum si din psihopedagogie si metodica. Fara acest examen final, absolventii nu au dreptul sa profeseze in invatamant, nici macar ca suplinitori.