Pentru prevenirea fraudelor prin intermediul platformelor de comerț electronic, polițiștii Serviciului Investigații Criminale din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Sălaj vin în sprijinul cetăţenilor. Numai în acest an peste 120 de persoane au sesizat poliţia sălăjeană cu privire la faptul că au fost fraudate prin intermediul platformelor de comerț electronic.
După cum au explicat reprezentanţii IPJ Sălaj, cele mai întâlnite metode prin intermediul platformelor de comerț electronic (olx, publi24, la jumate ori altele) sunt cele în care fraudatorul este cumpărător. Acesta contactează vânzătorul și solicită mutarea conversației de pe platforma online pe un alt canal de comunicare (de regulă pe WhatsApp). Fraudatorul (cumpărătorul) informează victima (vânzătorul) că a achitat produsul și îi trimite un link fals pentru a încasa suma. La accesarea linkului, victimei i se solicită datele de securitate ale cardului bancar propriu. Odată intrat în posesia informațiilor, fraudatorul nu mai răspunde la conversație și inițiază tranzacții frauduloase prin utilizarea datelor de securitate furnizate de victimă (vânzător). O altă metodă este aceea când fraudatorul este vânzător. Acesta postează anunțuri cu produse fictive la prețuri foarte avantajoase. Pentru a cumpăra produsul respectiv, victima (cumpărătorul) este direcționată să acceseze un link destinat unei pagini de tip “phishing”. După accesarea paginii, victimei îi sunt solicitate datele de securitate ale cardului (inclusiv parola statică și cea dinamică 3D Secure), care sunt folosite ulterior pentru plăți înregistrate la comercianți online din alte țări. Potrivit reprezentanţilor IPJ Sălaj, cea mai importantă măsură de precauție este cardul bancar, respectiv datele acestuia. “Nu furnizaţi datele cardului bancar nici online, nici telefonic, nici prin alte canale de comunicare (WhatsApp, SMS, pagini web etc.)! Cardul este un instrument de plată și nu un instrument de încasare bani, astfel că exprimarea <<îți virez banii direct pe card, iar pentru asta am nevoie de datele cardului tău>> este o capcană!”, avertizează poliţiştii.
Ce trebuie să faci dacă ai fost victima unei astfel de fraude?
În situaţia în care o persoană a fost victima unei astfel de faude, trebuie ca în cel mai scurt timp posibil să contacteaze banca emitentă a cardului, inclusiv telefonic şi să solicite blocarea și remiterea cardului cu alte date de securitate, iar apoi să sesizeze organele de cercetare penală despre incident.
Foto cu caracter informativ