După mai bine de un an de așteptare, sectorul de aproape 9 kilometri de autostradă dintre Gilău și Nădășelu ar putea fi deschis circulației vineri, pe 28 septembrie. Asta, în condițiile în care ploaia nu îi va impiedica pe specialiștii de la Compania de Autostrăzi să recepționeze lucrările la podul peste Someș, care face legătura între „autostrada muzeu” și sectorul de drum deja funcțional care duce până la Câmpia Turzii.
Asociația Pro Infrastructură informa încă de la începutul săptămânii că e foarte posibil ca vineri, pe 28 septembrie, să se dea drumul traficului pe podul de la Gilău.
Purtătorul de cuvânt al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Alin Șerbănescu, a confirmat informația, dar a spus că totul depinde, în acest moment, de vreme.
„În cadrul pre-recepției la nodul de la Gilău pe care am făcut-o în cursul lunii septembrie n-am constatat nimic ieșit din comun. Sigur, constructorul (Tirrena Scavi SRL – n.red.) mai avea ceva lucrări de făcut, dar unele uzuale, care n-ar trebui să dureze și nici să pună probleme. Spre exemplu, mai avea de făcut marcaje rutiere. E și normal că nu le avea făcute, de vreme ce abia terminase de asfaltat.
Noi ne-am propus să facem inspecția în vederea acordării recepției finale la Gilău vineri (pe 28 septembrie – n.red.). Rămâne să vedem dacă vremea va ține cu noi. Sunt anumite măsurători care nu se pot face decât dacă șoseaua este uscată. Așa că, dacă plouă, e posibil să se amâne inspecția. Oricum, noi am comunicat inițial că vom face recepție la finele lunii septembrie sau începutul lunii octombrie. E un plan de la care nu văd motive să ne abatem”, a declarat Alin Șerbănescu.
În aceste condiții, doar dacă nu plouă prea mult nici astăzi și nici mâine la Gilău, e posibil ca șoferii care au drum prin zonă să poată trece podul și să poată merge pe autostrada de la Nădășelu până la Câmpia Turzii.
Iată cum a ajuns România, o țară cu foarte puține șosele de mare viteză, să aibă un lot de „autostradă muzeu”, construit integral încă din 2017, dar pe care nu se poate încă circula.
În mod normal, toți cei 600 de kilometri ai Autostrăzii Transilvania, de la București la Borș, ar fi trebuit deja construiți, conform unui plan bine pus la punct, de compania americană Bechtel, în baza unui contract semnat în 2003 cu statul român.
Americanii au finalizat sectorul Gilăuă – Câmpia Turzii al autostrăzii, dar colaborarea cu statul român n-a funcționat. În consecință, Guvernul a reziliat contractul cu Bechtel în 2013, înainte ca societatea să mai construiască și nodul Gilău, care ar fi asigurat continuarea traseului autostrăzii către nord-vest, peste Someș.
După rezilierea contractului cu Bechtel, constructorii nu prea s-au prea îngrămădit să liciteze pentru realizarea Autostrăzii Transilvania. În consecință, statul a împărțit proiectul autostrăzii în loturi mai mici, pe care le-a scos separat la licitație. N-a reușit, însă, să coordoneze eficient întregul proiect.
Așa s-a ajuns că, în 2014, Asocierea S.C. Spedition UMB S.R.L. – S.C. Tehnostrade S.R.L. să începă construcția lotului Gilău – Nădășelu, pe baza unui proiect care nu cuprindea niciun nod rutier și niciun pod peste Someș, care să facă legătura cu restul autostrăzii A3.
De fapt, lucrările la nodul Gilău nu s-au realizat nici în 2014 și nici în anii următori. În consecință, în 2017 – când lucrările la lotul Gilău – Nădășelu s-au finalizat – noua bucată de autostradă se termină, în partea sudică, pe un maidan, aproape de malul Someșului. Și, bineînțeles, era impracticabilă, din cauză că mașinile care ar fi intrat de pe DN1, pe la Nădășelu, nu ar fi avut unde să se ducă și ar fi rămas în plin camp.
Statul n-a avut atunci altă soluție decât să recepționeze și să închidă lotul Gilău – Nădășelu, până la finalizarea nodului rutier care să-l lege de restul autostrăzii A3.
Abia în anul care s-a scurs de atunci a reușit societatea Tirrena Scavi SRL să construiască nodul rutier atât de necesar, pe care CNAIR se pregătește să îl inaugureze în aceste zile.